Nowa Emilia cała w szkle. Miasto szuka partnera, który wyłoży pieniądze

Wizualizacja pawilonu Emilia
Wizualizacje Nowej Emilii
Źródło: BBGK Architekci
Ogromny, przeszklony budynek z miejską oranżerią i podziemną częścią konferencyjną - tak ma wyglądać Nowa Emilia. Miasto ogłosiło właśnie postępowanie na wybór partnera, który wybuduje i poprowadzi obiekt. Pierwsi goście mają się w nim pojawić za trzy lata.

Modernistyczny Pawilon Meblowy Emilia towarzyszył mieszkańcom stolicy od lat 70. XX wieku i był obiektem powszechnie rozpoznawalnym. Na początku XXI wieku stał się na kilka lat siedzibą Muzeum Sztuki Nowoczesnej, potem dokonano jego rozbiórki.

Miasto planuje przywrócić mieszkańcom budynek w "formie zbliżonej do oryginału i z wykorzystaniem historycznych elementów". Pierwotnie "Emilia" mieściła się u zbiegu Emilii Plater i Świętokrzyskiej, dziś ratusz planuje postawić ją przy parku Świętokrzyskim nieopodal północnego wyjścia z Pałacu Kultury i Nauki.

Konferencje z podziemiu

- Pomimo trudnej sytuacji, związanej z epidemią koronawirusa, miasto działa i przygotowuje nowe możliwości inwestycyjne. Liczymy na duże zainteresowanie potencjalnych partnerów. Trudno sobie wyobrazić w Warszawie bardziej prestiżową lokalizację do organizacji konferencji i wystaw - twierdzi prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Zwraca też uwagę, że atrakcyjność Nowej Emilii zwiększy wzbogacenie wnętrza budynku o zieleń oraz lokalizacja w otoczeniu parku Świętokrzyskiego w samym sercu miasta.

Urzędnicy widzą "Emilię" jako trzykondygnacyjny budynek o łącznej powierzchni nieco ponad 7 tysięcy metrów kwadratowych. Na parterze i piętrze budynku ma powstać zimowy ogród, zaś największą, podziemną kondygnację (ponad 3 tysiące metrów kwadratowych) ma zająć przestrzeń konferencyjna

Inwestycja ma powstać w nowej technologii, jednak - jak zapowiada ratusz - wszystko pod okiem Stołecznego Konserwatora Zabytków. Ma on zadbać o możliwie najbliższe odwzorowanie pierwotnego wyglądu budynku.

Koszty na barkach prywatnego partnera

Inwestycja powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. - To zakłada, że partner prywatny sfinansuje i zbuduje obiekt, a następnie przejmie zarządzanie nim na czas określony w toku negocjacji. W tym czasie partner będzie mógł czerpać korzyści z udostępniania części komercyjnej, ale miejska oranżeria, stanowiąca cel publiczny, będzie miała charakter ogólnodostępny - wyjaśnia Karolina Gałecka, rzeczniczka stołecznego ratusza.

Jak dodaje, harmonogram prac przewiduje zakończenie postępowania i podpisanie umowy w drugim kwartale 2021 roku. Samo postępowanie składa się z kilku etapów. - Pierwszym z nich będzie prekwalifikacja i dopuszczenie do udziału w postępowaniu maksymalnie pięciu potencjalnych partnerów, z którymi będą prowadzone tury negocjacyjne: techniczna i technologiczna, ekonomiczna i prawna. W toku negocjacji zostanie wypracowany model realizacji przedsięwzięcia. Kolejno partnerzy zostaną wezwani do złożenia ostatecznych ofert - tłumaczy Gałecka.

Za trzy lata

Kiedy mieszkańcy będą mogli odwiedzić nową "Emilię"? - Oddanie do użytku przewidziane jest na pierwszą połowę 2023 roku - informuje rzeczniczka.

Postępowanie na wybór partnera prywatnego ogłosił Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Z uwagi na bieżącą sytuację i utrudnienia w działaniu firm okres składania dokumentacji dopuszczającej do postępowania został wydłużony - zainteresowani mają na to czas do 30 czerwca.

Inne przykłady współpracy partnerów prywatnych z miastem

Gałecka zwraca też uwagę, że po ograniczeniu napływu środków unijnych samorządy szukają nowych źródeł finansowania inwestycji i to właśnie model PPP może im w tym pomóc.

- Postępowania na Nową Emilię, to kolejny w ostatnim czasie przykład udanej współpracy w takiej formule. Centrum Kreatywności Targowa od grudnia ma nowego operatora - to Krajowa Izba Gospodarcza. W ramach podpisanej z miastem umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, KIG przejęła zarządzanie obiektem wraz z kosztami utrzymania budynku. Dodatkowo może czerpać korzyści z jego użytkowania. Realizuje program merytoryczny oraz wspiera przedsiębiorców i start-upy - wymienia rzeczniczka.

I podaje jeszcze jeden przykład takiej współpracy: - W marcu stolica podpisała umowę na projekt i budowę nowoczesnego parkingu podziemnego na placu Powstańców Warszawy. Obiekt powstanie w formule koncesji, która jest rodzajem partnerstwa publiczno-prywatnego. Parking będzie własnością miasta, ale to koncesjonariusz będzie zarządzał garażem i ponosił koszty jego eksploatacji przez 40 lat.

Czytaj także: