Będą zmiany w strefie płatnego parkowania: rozszerzenie o dwie dzielnice i nowy abonament

Będą zmiany w SPPN (zdjęcie ilustracyjne)
Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego
Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
W najbliższy czwartek stołeczni radni będą głosować nad wprowadzeniem zmian w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Planowane jest nie tylko jej poszerzenie o kolejne dwie dzielnice. Jak wynika z projektu uchwały, warszawiacy zamieszkujący w granicach strefy mają zyskać możliwość wykupienia dodatkowego abonamentu, który pozwoli na pozostawienie samochodu na większym obszarze.

Podczas najbliższej sesji radni mają podjąć decyzję o poszerzeniu Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego o kolejne dwie dzielnicę - Żoliborz i Ochotę. Miasto zapowiadało te zmiany już w ubiegłym roku, kiedy rozciągnięto SPPN na obszar Woli i Pragi Północ.

1300 uwag od mieszkańców

- Jesienią przeprowadziliśmy konsultacje. Uwagi z konsultacji były włączane do projektów uchwał nad którymi pochylają się radni dzielnicowi. Jeśli Rada Warszawy przyjmie uchwałę, latem będziemy mogli wyznaczyć poszerzenie strefy w terenie, tak aby mogła zacząć funkcjonować na początku jesieni - tłumaczy Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich. I dodaje, że w praktyce będzie to poszerzenie o dwie dzielnice w całości, czyli większe niż to, przeprowadzone ubiegłej jesieni.

W uzasadnieniu projektu uchwały czytamy, że w przeprowadzonych w październiku i listopadzie 2020 roku konsultacjach wzięło udział blisko tysiąc osób, natomiast nagrania ze spotkań zostały odtworzone w trakcie konsultacji około cztery tysiące razy.

"W spotkaniach uczestniczyli głównie mieszkańcy danego rejonu, którego dotyczyło spotkanie, w pełnym przekroju wiekowym i społecznym. Wpłynęło również ponad 1300 pism, e-maili i formularzy elektronicznych zawierających kilka tysięcy pytań i uwag do proponowanych rozwiązań. Zdecydowana większość uwag dotyczyła szczegółowych rozwiązań projektowych, a także zasad funkcjonowania SPPN i wydawania abonamentów" - czytamy w dokumencie. Urzędnicy zaznaczają, że spośród 1300 uwag, tylko w kilkudziesięciu wyrażono całkowity sprzeciw wobec wprowadzenia SPPN. "Szczegółowe uwagi mieszkańców zostaną wzięte pod uwagę na etapie projektowym w przypadku podjęcia decyzji o rozszerzeniu SPPN" - podkreślają urzędnicy.

"Przytłaczający udział osób przyjezdnych"

Dlaczego wprowadzenie SPPN w tych dzielnicach jest konieczne? Jak zauważają autorzy projektu uchwały, ulice Ochoty, ze względu na dogodną komunikację tramwajową i autobusową, stają się miejscem "ucieczki" parkujących z śródmiejskiej strefy. Dodatkowy ruch samochodów generują tu również placówki akademickie.

Z kolei na Żoliborzu zaobserwowano dwa negatywne zjawiska transportowe. "Pierwsze to efekt zaniechania wprowadzenia SPPN wraz z oddaniem do użytku żoliborskiego odcinka I linii metra. Drugie to intensywna rozbudowa powierzchni biurowych, w szczególności na postindustrialnych terenach" - argumentują urzędnicy. Wyznaczenie płatnych miejsc parkingowych ma na celu zniechęcić przyjezdnych do pozostawiania aut na wiele godzin i zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej. "Pomiary dla obydwu dzielnic pokazały przytłaczający udział osób przyjezdnych w ogólnej liczbie pojazdów parkujących" - wyjaśniają. Pojazdy osób niemieszkających w okolicy były identyfikowane na podstawie tego jak długo, jak często i o jakich porach parkowały na terenie dzielnicy. Jednocześnie autorzy projektu uchwały zaznaczają, że wyniki pomiarów i tak są niedoszacowane ze względu na pandemię.

Jeśli SPPN zostanie rozszerzona o Żoliborz i Ochotę jeszcze w tym roku, to oznacza przychód na poziomie około 13,5 miliona złotych. Za cały rok 2022 - 41,1 miliona złotych. Koszt rozszerzenia strefy szacuje się na 4 miliony złotych.

Nowy abonament obszarowy

Druga ważna zmiana nad którą pochylą się w czwartek radni dotyczy abonamentów parkingowych. - Chcemy dołożyć drugą opcję, czyli tak zwany "abonament obszarowy". Za 600 złotych rocznie będzie można wykupić sobie abonament na pewną część dzielnicy - mówi nam Dybalski. Obecnie występuje jeden rodzaj opłaty dla mieszkańca w wysokości 30 złotych rocznie za postój w rejonie do ośmiu parkomatów w promieniu 150 metrów od miejsca zameldowania.

- Wiele osób zgłaszało problemy, że to może być zbyt mało. Stąd wynika propozycja drugiej opcji. Mapa strefy zostanie podzielona na kawałki, które będą znacznie większe niż w przypadku podstawowej opłaty. W ich ramach będzie można zostawić swój samochód - mówi przedstawiciel ZDM. Jak zaznacza Dybalski, obecnie trwa wyznaczanie granic obszarów strefy na potrzeby nowego abonamentu. Dodał również, że wykup opcji rozszerzonej nie będzie obowiązkowy. - Jeśli komuś wystarczy wariant podstawowy nie musi wykupywać abonamentu obszarowego - tłumaczy.

Abonament mieszkańca zarówno w opcji rozszerzonej, jak i zwykłej mogą wykupić osoby, które rozliczyły podatek PIT w Warszawie W okresie przejściowym, do 30 kwietnia 2022 roku dokumentem potwierdzającym rozliczanie PIT będzie również formularz ZAP-3, w którym wskazano Warszawę jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego.

Autorzy projektu uchwały zaznaczają w uzasadnieniu, że wykup abonamentu obszarowego to średnio 20-krotny wzrost liczby miejsc postojowych w stosunku do zasięgu abonamentu opartego na parkomatach. Jak zaznaczają, 50 złotych miesięcznie, podczas gdy opłata za całodzienny postój w SPPN wynosi 49 złotych 10 groszy, nie jest "kwotą wygórowaną". Dodają również, że roczny abonament obszarowy można wykupić w dwóch ratach po 300 złotych.

Na podstawie szacunków i obserwacji zachowań parkingowych wyliczono, że wykup abonamentów obszarowych przez mieszkańców przyniesie przychód na poziomie około 10 milionów złotych rocznie.

Czytaj także: