Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski został członkiem zarządu UITP, czyli Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego oraz szefem dywizji tramwajowej. Jego kadencja będzie trwała dwa lata.
- To pierwsze takie stanowisko zajmowane przez Polaka w tym stowarzyszeniu. Podczas szczytu prezydentem UITP została wybrana Renée Amilcar z Kanady, pierwsza w historii kobieta na tym stanowisku - przekazał rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.
UITP - Union Internationale des Transports Publics, jest organizacją zrzeszającą operatorów transportu publicznego, instytuty naukowe i branżę przemysłu transportu publicznego. Zrzesza 1900 członków z 6 kontynentów i ponad 100 państw na świecie.
Stowarzyszenie istnieje od 1885 roku, początkowo pod nazwą Międzynarodowa Unia Tramwajów. Od tego czasu, co 2 lata organizowany jest szczyt wraz z targami wystawowymi. Polska gościła szczyt UITP jeden raz. W 1930 roku do Warszawy przybyli goście z 20 państw. Tramwaje Warszawskie przystąpiły do UITP w 2008 roku.
24 września 1928 r., na posiedzeniu komitetu dyrekcyjnego Związku Międzynarodowego, uchwalono większością głosów, że w 1930 roku gospodarzem XXII Kongresu będzie stolica Polski – Warszawa.
Jak wyglądała ówczesna komunikacja?
Według stanu z 1930 roku w Warszawie długość torów wynosiła ponad 177 kilometrów (doliczając bocznice oraz tory postojowe w zajezdniach było to nieco ponad 203 kilometry). Stan taboru wynosił: 366 wagonów silnikowych oraz 291 wagonów doczepnych oraz 14 wagonów doczepnych letnich (pochodzących z trakcji konnej).
Tramwajarze dysponowali pięcioma zajezdniami tramwajowymi, spośród których trzy były otwarte jeszcze w czasach trakcji konnej: "Muranów" (1881), "Mokotów" (1882) i "Wola" (1903) oraz dwoma, które oddano do użytku w latach dwudziestych: "Praga" (1925) i "Rakowiec" (1930). Ponadto Tramwaje posiadały własną elektrownię (1908), którą sukcesywnie modernizowano i rozszerzano. W 1929 roku powstała pierwsza podstacja zlokalizowana na ówczesnym przedmieściu Praga (na terenie tamtejszej zajezdni tramwajowej przy ul. Kawęczyńskiej).
Zorganizowano wystawę, możliwe było tłumaczenie
Zarząd Związku Przedsiębiorstw Komunikacyjnych w Polsce wychodził z założenia, że kongres w Warszawie powinien się wyróżnić od dotychczasowych, aby mógł być na długo zapamiętany. Zaproponowano zorganizowanie, bezpośrednio po kongresie, międzynarodowej wystawy komunikacyjnej co spotkało się z aprobatą.
Na potrzeby kongresu zaprojektowano specjalny znaczek pocztowy, którego można było użyć do korespondencji wysyłanej w dniach kongresu oraz okrągłą przypinkę, którą otrzymywał każdy uczestnik wraz z osobą towarzyszącą.
Na czas trwania obrad XXII Kongresu tramwaje kursujące po Warszawie przybrano chorągiewkami w barwach Polski i państw, biorących udział w kongresie.
Ciekawostką był fakt, że w czasie kongresu (a było to 97 lat temu) zorganizowano słuchawkowy system tłumaczeń na niemiecki i francuski.
Wystawa komunikacyjna odbyła się na terenie Targów Poznańskich.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie