Tramwaje pojadą szybciej na kilkunastu trasach

Priorytet dla tramwajów pojawi się m.in. na ul. Jagiellońskiej
Źródło: Dawid Krysztofiński/ tvnwarszawa.pl

Jeszcze w tym roku zaczną obowiązywać priorytety dla tramwajów. Dzięki temu składy będą pokonywać całe trasy czy ruchliwe skrzyżowanie, szybciej niż dotychczas. To nie tylko oszczędność czasu (kilka minut na całej trasie) ale i pieniędzy. W sumie priorytety pojawią się na 17 trasach.

Bardzo często zielone światło dla tramwajów pali się za krótko. Czasami nawet krócej niż dla równolegle jadących aut. Dlatego tam, gdzie to możliwe, sygnalizacja jest tak programowana, by priorytet w przejeździe miał właśnie tramwaj.

Łatwo to wytłumaczyć na przykładzie z rejonu pętli na Kole. Światła tramwajowe na skrzyżowaniu ul. Obozowej i ul. Księcia Janusza zostały skoordynowane z oddalonymi o sto metrów światłami w miejscu, gdzie ulicę Dywizjonu 303 przecina torowisko na połączeniu dwóch jezdni w jedną. Jeżeli tramwaj dostanie "zielone" światło przy Księcia Janusza, to kolejne sygnalizatory przy ul. Dywizjonu 303 też wyświetlą sygnał zezwalający na swobodny przejazd.

Na początek Żoliborz i Praga Północ

W ciągu dwóch lat przejazd tramwajów ma przyspieszyć w 17 miejscach. W pierwszej kolejności do końca 2014 roku priorytet zostanie wprowadzony na trasie w ciągu alei Zielenieckiej na skrzyżowaniu z ulicą Targową i na rondzie Waszyngtona oraz w ciągu ulicy Jagiellońskiej od ronda Starzyńskiego do ulicy Batalionu Platerówek.

Sygnalizacja świetlna będzie również poprawiona na skrzyżowaniu plac Grunwaldzki z Broniewskiego, a także w ciągu ulicy Prostej, gdzie priorytet został częściowo zaprojektowany w ramach budowy II jezdni metra.

Na przełomie tego i 2015 roku tramwaje będą krócej czekały na światłach na placu Wilsona i na ulicy Słowackiego.

W przyszłym roku priorytet będzie wprowadzony również w takich miejscach jak: Górczewska w rejonie wjazdu na pętle z ulicy Klemensiewicza; rejon węzła Metro Młociny i wjazd do zajezdni Żoliborz; ul. Radiowa od Powstańców Śląskich do ul. Marynin; ul. Połczyńska i Wolska od Powstańców Śląskich do ul. Redutowej; trasa w ciągu al. Jana Pawła II; trasa w ciągu ul. Marymonckiej; trasa w ciągu ul. 11 Listopada, Odrowąża i ul. Rembielińskiej do pętli Żerań Wschodni; trasa w ciągu ul. Obozowej.

W 2016 roku priorytetu doczekamy się na trasie w ul. Puławskiej od Waryńskiego aż do Domaniewskiej.

- Priorytet wejdzie w życie również w ciągu Powstańców Śląskich od Górczewskiej do Połczyńskiej (po wybudowaniu trasy tramwajowej wzdłuż Powstańców Śląskich) oraz w ciągu Powstańców Śląskich od Górczewskiej do Radiowej (po wybudowaniu trasy tramwajowej) - tłumaczy Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

W planach jest również priorytet na trasie w ciągu Powstańców Śląskich i al. Reymonta od Radiowej do Broniewskiego.

Milionowe oszczędności

Co daje priorytet? – To zdecydowanie krótszy czas przejazdu na danym skrzyżowaniu. To jest nawet 30 sekund krócej – wylicza Powałka. Jak dodaje, różnica w czasie przejazdu jest odczuwalna na całej trasie, gdzie jest wprowadzony priorytet. Wtedy oszczędność czasu to kilka minut.

Szybsze przejazdy składów to również mniej pieniędzy wydanych na eksploatację tramwajów. Według ekspertów ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji Miejskiej to kwota rzędu 25 mln złotych, z kolei średnia prędkość składów wzrośnie do 25 km/h.

Więcej zielonego dla tramwajów

bf

Czytaj także: