Spędzanie czasu nad Wisłą jest bardzo popularne wśród warszawiaków. W upalną sobotę wielu przyszło nad rzekę by odpocząć. Warszawski ratusz przygotowuje kampanię "Dzielnica Wisła", której celem jest poprawa czystości brzegów Wisły.
- Zależało nam na pozytywnym przesłaniu, rzeka i jej brzeg to jest taki szczególny fragment Warszawy. Mieszkańcy miasta identyfikują się z Wisłą, lubią ją, a jednocześnie jest to "dzielnica bez burmistrza". Dlatego wymaga większej odpowiedzialności za wspólną przestrzeń - powiedział PAP pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. zagospodarowania nadbrzeża Wisły Marek Piwowarski.
Działania miasta w ramach kampanii "Dzielnica Wisła" skupi się na dwóch rejonach - odcinku brzegu rzeki między Mostem Poniatowskiego a Portem Czerniakowskim oraz okolicach plaży "Poniatówka" na praskiej stronie Wisły.
"Dzielnica Wisła"
W popularnych miejscach wypoczynku nad rzeką staną nowe, bardziej dostępne kosze na odpady, a do dyspozycji mieszkańców będą bezpłatne jednorazowe worki na śmieci oraz popielniczki. Będzie je można pobrać zarówno z dystrybutorów na plażach, jak i w klubokawiarniach na Wisłą. Miasto planuje zaprosić do akcji również sprzedawców ze sklepów zlokalizowanych w pobliżu rzeki. Nadwiślańskie tereny mają zostać uporządkowane; wyznaczone zostaną również nowe miejsca na rozpalanie ognisk.
Jak mówi Piwowarski, partnerami miasta w przygotowaniu kampanii "Dzielnica Wisła" są działające nad Wisłą klubokawiarnie. W akcję włączyło się ich ok. 20, jednak - jak podkreśla pełnomocnik - cztery, pięć z nich zaangażowało się w nią szczególnie; nie tylko zobowiązały się do dystrybucji materiałów informacyjnych, ale też pomagają w ich stworzeniu.
Poza poprawą infrastruktury, na terenach nad Wisłą staną tablice informacyjne, które z jednej strony będą zapraszać do aktywnego wypoczynku nad Wisłą, a z drugiej przypominać o potrzebie dbałość o wspólną przestrzeń. "Chcemy budować jednolity system informacji przestrzennej - spójne i czytelne oznakowanie ścieżek rowerowych oraz wszystkich elementów infrastruktury rekreacyjnej. Nad Wisłą jest ich coraz więcej, a mieszkańcy nie zawsze wiedzą, jak z nich korzystać" - powiedział Piwowarski.
O założeniach akcji przypominać będą też dystrybuowane wśród odwiedzających nadwiślańskie brzegi gadżety, takie jak plakietki, torby, koszulki oraz breloki. Miasto, we współpracy z klubokawiarniami, zamierza też realizować różnego rodzaju akcje, do których zapraszać będzie mieszkańców - np. wspólne zbieranie śmieci, które później zostaną wykorzystane do stworzenia artystycznej instalacji.
W przyszłości akcja ma objąć także nadwiślańskie bulwary, które obecnie są remontowane. Ich pierwszy odcinek - pomiędzy Mostem Śląsko-Dąbrowskim a Nowym Miastem - ma być udostępniony mieszkańcom jeszcze w tym roku. Planowo prace w tym rejonie powinny zakończyć się we wrześniu. Drugi odcinek bulwarów, do Mostu Świętokrzyskiego, powinien być gotowy latem przyszłego roku.
"Kampania właściwie już ruszyła. Trwa uzupełnianie infrastruktury w miejscach, które najchętniej odwiedzają warszawiacy. Trwa przygotowywanie palenisk pod ogniska oraz montaż nowych koszów na śmieci. W najbliższym czasie uruchomimy działania informacyjne. Akcja zaplanowana jest na sezon letni, ale to dopiero początek, bo myślimy już o kolejnym sezonie. To ma być taki spójny program, który będziemy chcieli budować w kolejnych latach" - zaznaczył Piwowarski.
Na początku lipca, podczas konferencji prasowej, prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz poinformowała, że w latach 2014 - 2020 miasto zamierza wydać około 200 mln zł na inwestycje związane z Wisłą i jej najbliższym otoczeniem. Zapowiedziała m.in. powstanie nowego ośrodka wodniackiego "Przystań Warszawa", kolejnych odcinków nadwiślańskiego szlaku rowerowego, poprawienie dostępności infrastruktury sanitarnej nad rzeką oraz powstanie dwóch kładek dla pieszych w portach: żerańskim i czerniakowskim.
Warszawiacy na plaży
PAP/lata