Metro Warszawskie ucina spekulacje o rzekomym konflikcie między dostawcami infrastruktury technicznej i pociągów, który miałyby ograniczać prędkość do 60 km/h.
Prędkość maksymalna: 80 km/h
- System ograniczenie prędkości SOP-3, którego używamy na centralnym odcinku II linii metra, dostał wszelkie wymagane świadectwa bezpieczeństwa oraz opinie. Prędkość maksymalna, którą mogą rozwijać pociągi na tym odcinku, to 80 km/h. Kiedy urządzenia SOP umożliwiają jazdę z prędkością wyższą niż 60 km/h, pociąg rozwija taką prędkość - zapewnia Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.
I dodaje, że system zastosowany na II linii, pozwala na jazdę na mniejsze odległości między pociągami, niż na I linii. Obrazuje to przykładem: - Maszynista, który stoi na stacji Politechnika, może ruszyć w stronę Ursynowa dopiero w momencie, gdy skład przed nim minie semafor za stacją Pole Mokotowskie. System na II linii jest bardziej elastyczny. Pozwala jeździć szybciej, ale w każdej chwili może "przyhamować" pociąg, jeśli skład jadący przed nim złapał opóźnienie, np. przez to, że pasażerowie wchodzili zbyt długo albo ktoś zablokował drzwi.
I linia też przyspieszy
Jest jednak nadzieja, że także pierwsza linia będzie szybsza. Metro Warszawskie pracuje nad tym od dłuższego czasu.
- Prace są zaawansowane. Na całej linii zainstalowaliśmy już system SOP 2W. W odpowiednie urządzenia wyposażyliśmy już kilkadziesiąt pociągów. Na dozbrojenie czekają jeszcze cztery sztuki. Potem każdy z nich musi wyjeździć jeszcze 500 km i będziemy mogli przymierzać się do wdrożenia tego systemu - zdradza rzeczniczka metra.
Przy większej prędkości może być jednak pewien dyskomfort. - Pasażerowie z całą pewnością wyczuwają momenty, kiedy pociąg bardziej przyspiesza. Ruszanie ze stacji odbywa się bardziej gwałtownie, ale również hamowanie jest bardziej gwałtowne, w związku z tym pasażerowie muszą trzymać się poręczy, nie tak jak na I linii, gdzie utrzymywana jest maksymalna prędkość 60 km/h - podsumowuje Bartoń.
Technicznie wszystkie wagony są przygotowane nawet na prędkość 90 km/h.
6 kilometrów, 7 stacji
Centralny odcinek II linii metra ma długość 6 kilometrów i siedem stacji. Otwarto go 7 marca. Łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Kolejno od zachodu na wschód są to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński. Obie linie krzyżują się na stacji Świętokrzyska.
b/r