Analiza w ciągu kilku miesięcy
We wtorek pomysłem zajmował się zarząd miasta. Co ustalono? - Zostanie zlecona pogłębiona analiza demograficzna, w oparciu między innymi o dane z biura edukacji, a także opinie zespołu autorytetów z wielu dziedzin – mówi enigmatycznie Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza. – Analiza obejmie całe miasto, ale będziemy patrzyli na Targówek i Białołękę. Ma powstać w ciągu kilku miesięcy. Później powstanie analiza ekonomiczna. Dzięki temu będziemy mieli komplet informacji, potrzebnych by zdecydować czy jest uzasadnienie, by korygować plany – dodaje.
I zaznacza, że ostatecznej decyzji można się spodziewać najwcześniej pod koniec tego roku.
Według wstępnych planów, końcowa stacja być umiejscowiona na Bródnie, przy ul. Rembielińskiej. Radni Białołęki zaapelowali o jej przesunięcie. - Stacja Grodzisk powinna być zlokalizowana po północnej stronie Trasy Toruńskiej (S8), w rejonie węzła drogowego Trasy Toruńskiej (S8), przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej i ul. Głębockiej, w pobliżu terenów przeznaczonych pod budownictwo wielorodzinne (zgodnie z obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego), które już obecnie są szybko zabudowywane wielkimi osiedlami mieszkaniowymi – czytamy w przyjętym jednogłośnie przez nich stanowisku.
Zgodnie z analizą demograficzną opracowaną w 2013 r. przez białołęcki urząd dzielnicy, na terenie Zielonej Białołęki było 22 tys. zameldowanych mieszkańców, a faktycznie mieszkało tam ponad 40 tys. osób. Średni przyrost liczby zameldowanych w tym rejonie mieszkańców w latach 2002-2012 wyniósł prawie 18 proc. rocznie. Na tej podstawie wyliczono, że w 2025 r. na Zielonej Białołęce będzie ponad 83 tys. zameldowanych osób, a liczba faktycznych mieszkańców będzie wyższa o kilkadziesiąt procent.
Przyrost liczby mieszkańców
Według analizy Biura Planowania Rozwoju Warszawy, opracowanej w sierpniu ub.r. na podstawie istniejących planów przestrzennych, potencjalny przyrost liczby mieszkańców wschodniej Białołęki może wynieść ponad 168 tys. Przy założeniu, że na terenach, na których plany miejscowe zakładają zabudowę jedno- lub wielorodzinna, powstanie wyłącznie ta druga, liczba ta wynosi ponad 288 tys. Prognoza ta nie jest związana z określoną datą, a z potencjalną chłonnością terenów mieszkaniowych.
Obecnie powstaje centralny odcinek II linii metra; koniec wszystkich prac zaplanowano na 30 września 2014 r. Będzie on miał siedem stacji: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Istniejące plany zakładają, że na prawym brzegu Wisły w dalszej kolejności powstaną stacje: "Szwedzka", "Targówek 1", "Targówek 2", "Zacisze", "Kondratowicza" i "Bródno". Na lewym brzegu mają to być przystanki: "Wolska", "Moczydło", "Księcia Janusza", "Wola Park", "Powstańców śląskich", "Lazurowa", "Chrzanów" i "Połczyńska".
W październiku ub.r. prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała, że rozbudowa II linii podziemnej kolejki w kierunku wschodnich i zachodnich obrzeży miasta jest priorytetem miasta. "Obiecuję, że dopilnuję, by warszawiacy mogli od 2022 r. podróżować dwoma pełnymi liniami metra" - zapewniła wtedy prezydent.
TAK POD KONIEC UBIEGŁEGO ROKU O PLANACH BUDOWY II LINII MÓWIŁ WICEPREZYDENT WARSZAWY:
Wiceprezydent o planach budowy całej II linii metra
ran,PAP/roody
Źródło zdjęcia głównego: Waldemar Roszak