Kolejarze wybrali firmę, która zmodernizuje stację Warszawa Zachodnia. Największy pod względem ruchu pasażerskiego dworzec w kraju ma zyskać perony z windami i schodami ruchomymi, zadaszenie oraz wygodne przejście podziemne. Prace mają trwać do 2023 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się na ofertę firmy Budimex. Jak informuje spółka, wartość umowy to ponad 1,9 miliarda złotych netto.
- Inwestycje publiczne są najlepszą receptą na gospodarcze spowolnienie. Wielka przebudowa stacji Warszawa Zachodnia zapewni setki miejsc pracy. Po modernizacji Warszawa Zachodnia stanie się hubem komunikacyjnym dla stolicy z prawdziwego zdarzenia łączącym transport kolejowy z autobusowym i komunikacją publiczną - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
W komunikacie zaznaczono, że podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na lipiec tego roku. Do tego czasu Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi wymaganą procedurę i pozyskane zostaną niezbędne do rozpoczęcia robót dokumenty. Miesiąc po podpisaniu umowy rozpoczną się pierwsze prace na stacji.
Nowe perony i udogodnienia dla niepełnosprawnych
- Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia rozpoczyna przebudowę linii średnicowej. To inwestycja, która zapewni w Warszawie na linii średnicowej wygodniejsze i sprawniejsze podróże. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy rolę kolei w systemie komunikacji stolicy, aglomeracji i kraju - podkreślił cytowany w komunikacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Stacja Warszawa Zachodnia, to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około tysiąc składów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Na stacji powstaną nowe perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ulicy Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone.
Komunikację w obszarze stacji ułatwi pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne - będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu przy linii obwodowej.
Pod przejściem dla pieszych zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej do Wilanowa.
Nowy układ torów
Ponadto nowy układ torów umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno - Legionowo i Legionowo - Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 kilometrów torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Prace na stacji mają potrwać do 2023 roku. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK