Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na budowę kolejnych odcinków II linii metra. Stację w kierunku Woli chce budować pięć firm, a w kierunku Targówka cztery. Najniższe oferty zaproponowały firmy uczestniczące w budowie centralnego odcinka II linii metra - turecki Gülermak i włoski Astaldi. Jeśli to one zostałyby wykonawcami, miasto mogłoby zaoszczędzić nawet miliard złotych.
Otwarcie kopert przekładano już dwukrotnie. W poniedziałek o godz. 13, po blisko 10 miesiącach od ogłoszenia przetargu, Metro Warszawskie otworzyło oferty na budowę sześciu nowych stacji II linii metra. Chodzi o trzy stacje w kierunku Woli – "Wolska", "Moczydło" i "Ks. Janusza" oraz trzy w kierunku Targówka – "Szwedzka". "Targówek 1", "Targówek 2". W sumie II linia ma wydłużyć się o ponad 6,5 km. Zgodnie z zapisem przetargowym wykonawca będzie miał 38-miesięcy na wybudowanie nowych stacji i tunelów.
W sumie na rozbudowę podziemnej kolejki o sześć stacji miasto przeznaczyło prawie 3,2 mld złotych. Każda z firm biorących udział w przetargu mogła złożyć ofertę na budowę jednego odcinka w kierunku zachodnim lub wschodnim.
Najtańsi Włosi i Turcy
Jak się dowiedzieliśmy, stacje w kierunku Woli chce budować pięć firm. Najtańszą ofertę - 1 147 999 590 zł, zaproponował turecki Gülermak, jeden ze współwykonawców centralnego odcinka II linii. Na te budowę miasto przeznaczyło prawie 1,6 mld złotych.
Z kolei na odcinku praskim, na który zarezerwowano 1,5 mld złotych, najtańszą ofertę złożył także współwykonawca II linii metra - włoska firma Astaldi, która za budowę trzech stacji w kierunku Targówka zaproponowała 1 066 741 483 zł. W przetargu wziął też udział Budimex i Vianini Lavori.
Teraz Metro Warszawskie zajmie się weryfikacją ofert. O wyborze wykonawcy w 90% zadecydować ma cena. Pozostałe punkty mogły być przyznane za wydłużony okres gwarancji, jednak żadna z firm nie zadeklarowała gwarancji dłużej niż wymagane 84 miesiące.
Jak przekazało Metro Warszawskiego, przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem. W czasie postępowania udzielono odpowiedzi na 1520 pytań, które wpłynęły od 34 wykonawców
Zobacz pozostałe oferty złożone w przetargu
Odcinek zachodni:
1. Gülermak – 1 147 999 590,00 zł 2. Konsorcjum Torpol, Tines Engineering – 1 275 403 113,00 zł 3. Inżynieria Rzeszów – ZUE – 1 302 570 000,00 zł 4. Dogus– 1 513 598 947,50 zł 5. Metrostav Polska - 1 800 373 734,18 zł
Odcinek wschodnio-północny: 1. Astaldi – 1 066 741 483,79 zł 2. Vianini Lavori – 1 104 232 499,64 zł 3. Konsorcjum Acciona, Mostostal Warszawa – 1 273 992 789,33 zł 4. Budimex - 1 833 069 000,00 zł
6 nowych stacji, czyli 3+3
Warszawa ogłosiła przetarg na budowę kolejnych stacji podziemnej kolejki - po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego - w październiku 2014 r
Ze stacji Rondo Daszyńskiego w głąb Woli wybudowane zostanie ok. 3,4 km tuneli metra. Planowane stacje to: - Wolska pod ul. Płocką, w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; - Moczydło planowana pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; - Księcia Janusza pod ul. Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.
Z kolei od Dworca Wileńskiego dalej w głąb Pragi Północ i na Targówek powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: - Szwedzka pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej; - Targówek 1 w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego; - Targówek 2 w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
Termin na 2019 r.
II linia metra wraz z nowymi sześcioma stacjami będzie miała długość ponad 13,5 km. Podczas ogłoszenia przetargu prezes metra Jerzy Lejk mówił, że "jeżeli udałoby się podpisać umowę w połowie 2015 r., to w 2018, pierwszej połowie 2019 r., jeżeli wszystko by dobrze przebiegało, powinna być gotowa ta budowa".
Tę datę potwierdza Metro Warszawskie: - Nie mamy żadnych informacji o możliwym przesunięciu tego terminu. Rok 2019 jest jak najbardziej aktualny - zapewnia Siedlecki.
W tym roku otwarto centralny odcinek II linii metra:
jk/jb/
Źródło zdjęcia głównego: metro.waw.pl