Schylił się i pokonał pierwszy opuszczony szlaban. Wykonał obrót, i pochylony przejechał pod drugim. Mężczyzna na wózku pokonał zamknięty przejazd kolejowy na kilka sekund przed przejechaniem pociągu. Mrożącą krew w żyłach sytuację w miejscowości Kaliska na Pomorzu zarejestrowały kamery PKP.
Przejazd kolejowy niedaleko Starogardu Gdańskiego na Pomorzu, w niewielkiej miejscowości Kaliska jest i strzeżony, i monitorowany. Jak się okazuje to jednak nie zniechęca niektórych do ryzykowania swoim i czyimś życiem.
Na nagraniu z monitoringu Polskich Linii Kolejowych widać, jak mężczyzna poruszający się na wózku inwalidzkim wjeżdża na przejazd przy opuszczonym szlabanie. Pokonuje tory obracając się przy tym na wózku. Na kilka sekund przed nadjeżdżającym pociągiem udaje mu się przedostać na drugą stronę.
Brawura, pośpiech, niepotrzebne ryzyko
Świadkowie twierdzą, że sytuacja wyglądała skrajnie niebezpiecznie, a maszynista dawał sygnały ostrzegawcze.
Brawura? Pośpiech? Głupota? Przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych mówią wprost, że własnie niepotrzebne ryzyko są najczęstszymi przyczynami zdarzeń, do których dochodzi na przejazdach kolejowo-drogowych.
- Takie zachowanie dla każdego jest niebezpieczne i tworzy zagrożenie dla przejeżdżających pociągów - zaznacza w rozmowie z tvn24.pl Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Ale w tym szczególnym wypadku, osoba pokonująca przejazd na wózku ma dodatkowo ograniczone szanse na uniknięcie zagrożenia - dodaje.
Siemieniec wyliczył, że niebezpieczne zachowania na przejazdach, tylko w 2015 roku były przyczyną 188 wypadków, w wyniku których 55 osób zginęło a 41 zostało ciężko rannych.
- Właśnie przechodzenie pod opuszczonymi rogatkami i omijanie zapór to częste powody tragedii - przekonuje.
Wypadek co 20 godzin, co 1,5 dnia ginął człowiek
Według Polskich Linii Kolejowych w 2015 roku średnio co 20 godzin na przejazdach czy przejściach w miejscach niedozwolonych dochodziło do wypadku lub kolizji, co 1,5 dnia ginął człowiek, a co 4 dni ktoś doznawał obrażeń w wyniku wypadku. - Wypadki i kolizje na przejazdach i przejściach w 2015 roku spowodowały ograniczenia, czy przerwy w ruchu pociągów łącznie na około 17 dni - wyjaśnia Siemieniec.
Przekonuje, że aby ograniczyć liczbę wypadków i kolizji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują infrastrukturę, szkolą pracowników oraz konsekwentnie prowadzą kampanię Bezpieczny Przejazd – "Szlaban na ryzyko!". - Te działania przynoszą efekty. Rok 2014 był najbezpieczniejszym rokiem w historii polskiej kolei. A w 2015 roku o 12 procent spadła liczba kolizji i wykolejeń oraz o 12 procent mniej było wypadków. Ale najważniejsza zasada jest taka, że bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od nas samych - zapewnia.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws/i / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK S.A.