Stary tramwaj, który już wiosną zamieni się w kawiarenkę, odebrał w czwartek z zajezdni jeden z inwestorów. Popularna "eNka" stanie na ul. Zielonej. Inny tramwaj, niemiecki GT8 stanie przy rondzie Rataje.
- Podobne tramwaje-kawiarenki można zobaczyć w innych miastach w Polsce i Europie. W Poznaniu zrodziło się to przy dyskusji na temat przyszłości starych torów przy ul. Sczanieckiej na Łazarzu, gdy ktoś wpadł na idiotyczny pomysł, by je zlikwidować. Uznaliśmy, że nie można na to pozwolić. W ten sposób chcemy przypomnieć, że te tory służyły dawniej tramwajom - mówi Mariusz Wiśniewski, przewodniczący komisji rewitalizacji rady miasta.
W maju w tramwaju
Pierwsza kawiarenka stanie na ul. Zielonej, gdzie tramwaje jeździły w latach 1947-1977.
- Liczymy, że małą czarną będzie można wypić w Cafe Bimba na ul. Zielonej już 1 maja tego roku - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań.
Właścicielem pierwszej w Poznaniu kawiarenki w tramwaju będzie Tomasz Zieliński. Jak sam przyznaje, jest to dość droga i mało korzystna ekonomicznie inwestycja.
Kupił, bo ma bzika
- Koszt wyremontowania to około 150 tys. Taniej wyszłoby budować według projektu wagon całkowicie nowy. Każdy ma jednak jakiegoś bzika! - mówi nabywca dwóch tramwajów. Tramwaj Konstal N stanie właśnie na ul. Zielonej, natomiast niemiecki Duewag GT-8 ma znaleźć się przy dworcu autobusowym na Ratajach.
- Stanie tam, gdzie przemieszcza się wielu pasażerów. Mamy nadzieję, że będą nie tylko atrakcją turystyczną ale zyskają także dużo sympatii u naszych mieszkańców, którzy będą mogli w nich raczyć się szneką z glancem czy rogalem marcińskim - dodaje Gajdzińska.
Jeszcze w tym roku kawiarenka tramwajowa może stanąć również przy Parku Marcinkowskiego na ul. Towarowej. - W przyszłości może znajdą się w kolejnych miejscach, jak Ostrów Tumski i ul. Sczaniecka. Wszystko jednak zależy od zainteresowania głównie inwestorów. Nie zmienia faktu, iż samo pojawienie się kawiarenki na ul. Zielonej będzie dobrą wiadomością dla mieszkańców Poznania i turystów. Będzie to na pewno fajne miejsce. Jak deklarował inwestor, kawiarnia ma być nie tylko miejscem miłego spędzenia wolnego czasu, ale także okazją do różnych wydarzeń kulturalnych, w tym promowana poznańskiej komunikacji - kończy Wiśniewski.
Bimby sprzed pół wieku
Tramwaj typu N, czyli tzw. "trumny", to pierwszy po II wojnie światowej tramwaj produkowany w Polsce. Wytwarzano je w latach 1948-1956 przez zakłady Konstal w Chorzowie, Stocznię Gdańską nr 3 i Sanocką Fabrykę Wagonów "Sanowag". Pierwszy trafił do Poznania w 1951 r. z fabryki w Sanoku. Po stolicy Wielkopolski kursowały do końca 1992 r.
GT8, czyli popularny długi "helmut", to tramwaj produkowany w latach 1957-1976 w fabryce w Duesseldorfie. Sprowadzane od 1997 r. do stolicy Wielkopolski niemieckie tramwaje są dziś najstarszymi bimbami w poznańskim MPK.
Pierwsza w Poznaniu kawiarenka w tramwaju stanie na ul. Zielonej:
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań