Okres przedświąteczny to wzmożony ruch w sektorze tzw. dóbr luksusowych. Samochód za ponad milion złotych, helikopter za ponad 12 mln, zegarek za kilkaset tysięcy czy jacht. To próbka gwiazdkowych prezentów, które sprawią sobie w tym roku najbogatsi Polacy. Jak twierdzą sprzedawcy, zapotrzebowanie na towary luksusowe mimo kryzysu wciąż rośnie.
W święta marzenia się spełniają, szczególnie jeśli mamy na koncie kilka milionów złotych. W fabryce luksusowych jachtów największy ruch jest w grudniu. Klienci zamówienia ślą z całego świata, ale klient polski jest szczególnie ceniony - on na luksusie nie oszczędza.
- Ma ułańską fantazję, taką typową polską. Rzadko się zdarza, że Polak kupuje standardową łódź. Jak kupuje, to z rozmachem - mówi Aleksandra Brzozowska, dyrektor marketingu firmy Galeon. Rozmach wart jest 3 mln euro. W cenie: basen, karaoke, sala do gier i "gwiezdna konstelacja".
Auta za 300 tysięcy
Za 4 mln dol. można sobie kupić helikopter. - Model bell 427. Z tym, że ten model nie jest produkowany od roku. Ten z tego roku to inny udoskonalony model, który kosztuje już 6 milionów dolarów - mówi Piotr Majewski, właściciel firmy HeliConsulting. Taki luksus w Polsce sprawiło sobie już 50 osób.
Dla klienta "biedniejszego" jest coś za ok. 300 tys. euro. W 5 sekund rozpędza sie do setki, przyspieszając wbija kierowcę w fotel, a dźwięk silnika powoduje u niektórych szybsze bicie serca. A mimo to kupiony, najczęściej stoi w garażu. - Jeden z naszych klientów ma garaż imponujących pojazdów, nie chcę mówić jakich marek konkretnie, ale jest tam ponad 20 egzotycznych pojazdów - mówi Marcin Kolasa, szef sprzedaży Aston Martin w Polsce.
Popyt na luksus rośnie
Z roku na rok liczba sprzedanych luksusowych aut rośnie, podobnie jak liczba ekskluzywnych zegarków. - Ten rok jest najlepszym rokiem w sprzedaży Rolexów, a handluję nimi od 8 lat - mówi Zbigniew Ragus, kierownik butiku Rolex Polska.
Przed świętami rekordy bite są tu niemal codziennie - w jeden dzień sprzedawano tu siedem zegarków za kilkaset tysięcy złotych. Ale popyt na luksus z roku na rok rośnie, co potwierdzają twarde dane opublikowane w najnowszym raporcie firmy KPGM.
- Ten wzrost od 2005 do 2010 wyniósł ponad 50 proc. a w tym segmencie największy wzrost odnotowano w sprzedaży biżuterii i zegarków - ponad 70 proc. - mówi Andrzej Marczak z firmy audytowej i doradczej KPGM.
Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24