Nowe logo miasta przypomina poprzedni symbol, ale zamiast koloru pomarańczowego, pojawia się na nim niebieski, a centralna część jest pusta. Opracowanie nowego znaku kosztowało 26 tys. zł. Ma on być częścią nowego systemu identyfikacji wizualnej miasta, której koszt to 92 tys. zł.
Nowe logo władze miasta zaprezentowały w poniedziałek.
Autorką jest Dorota Kozak, która 20 lat temu wygrała konkurs na ówczesne logo Krakowa.
Przedstawiciele miasta podkreślili, że logo jest pierwszym elementem nowego systemu identyfikacji wizualnej Krakowa. Nowy system powinien być wdrożony do końca roku i ma służyć sprawniejszej komunikacji administracji miejskiej z krakowianami i turystami.
"Łączy tradycję i nowoczesność"
Logo w znacznej części przypomina poprzednie, które obowiązywało przez ostatnie 20 lat. Znak również przedstawia zarys Rynku Głównego oraz otaczających go ulic i zabudowań. Jednak napis, zajmujący wcześniej środkową część logotypu, został przesunięty poza prawą krawędź zarysu Rynku. Został także spolszczony i zamiast "CRACOVIA" widzimy "Kraków". Linie ulic i zabudowań Krakowa nie są lekko postrzępione, jak poprzednio, a idealnie gładkie.
- Nowy znak graficzny bazuje na poprzednim i jest połączeniem tradycji, tak ważnej w Krakowie, oraz nowoczesności - wyrazem tego jest choćby gładka kreska. Nowy znak jest czytelny, funkcjonalny, oddaje ambicję marki - powiedziała Elżbieta Kantor z wydziału promocji i turystyki w magistracie. Nowy znak ma być także czytelny na aplikacjach mobilnych.
Autorka nowego logotypu szczególną uwagę zwróciła na barwę znaku. Kolor niebieski - mówiła - jest silnie związany ze stolicą Małopolski. Od XVI w. używano go na oznakowanie rogatek miasta i był uznawany za kolor pracowników miejskich. W XVIII w. znalazł się w herbie miasta Krakowa - wtedy w herbie pojawił się orzeł na niebieskim tle. W herbie kolor niebieski jest do dzisiaj.
- Niebieski symbolizuje też wolność, kreację i nowoczesność - zmianę - zwróciła uwagę Kozak.
Część nowego systemu
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zaznaczył, że nowy znak graficzny i system identyfikacji wizualnej jest odpowiedzią miasta na opinie części krakowian, którzy uważają, że stare logo nie było czytelne, a napis w jego środkowej części zastawiał elementy graficzne symbolizujące Rynek.
Nowe logo będzie towarzyszyło materiałom Urzędu Miasta Krakowa, np. dokumentom, plakatom; pojawi się w przestrzeni miejskiej, np. na środkach komunikacji publicznej.
Nowy system identyfikacji wizualnej Krakowa opracowuje, na zamówienie miasta, jedna z krakowskich agencji reklamowych. Przygotowuje ona kolejne symbole, które będą budować markę miasta. Agencja stworzyła już system siedmiu kolorów, z których każdy ma oznaczać inną dziedzinę, np. kulturę, turystykę. Elementem nowej wizualizacji ma być m.in. tło pokazujące rozbudowaną sieć ulic i zabudowań wokół Rynku (na takim tle na plakatach będzie mogło się pojawiać np. nowe niebiesko-białe logo).
Koszt opracowania nowego logo to 26 tys. zł., a systemu nowej identyfikacji wizualnej Krakowa - 92 tys. zł.
Nowy system jest elementem strategii promocyjnej Krakowa na lata 2016-2022 r.
Zobacz też: Logotyp Krakowa jako "miasta zgłaszającego się" do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku wywołał mieszane uczucia internautów:
Autor: mmw/jb / Źródło: PAP / krakow.pl
Źródło zdjęcia głównego: Magiczny Kraków