TVN Warszawa | Ulice

Ponad milion aut i żadnego wypadku. Tunel POW działa od miesiąca

TVN Warszawa | Ulice

Autor:
dg
Źródło:
PAP
"Otwieramy najnowocześniejszy i najdłuższy tunel w Polsce"
"Otwieramy najnowocześniejszy i najdłuższy tunel w Polsce" TVN24
wideo 2/5
Otwarcie tunelu POW pod Ursynowem

Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy został oddany do użytku miesiąc temu. Służby drogowe dokonały pierwszych podsumowań. Przejechało nim już ponad 1,2 miliona pojazdów. Odcinkowy pomiar prędkości zarejestrował ponad 8 tysięcy przypadków jej przekroczenia. Nie doszło jednak do żadnego wypadku ani kolizji.

Rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska przekazała, że z ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, która połączyła funkcjonujące już odcinki autostrady A2, codziennie korzysta kilkadziesiąt tysięcy kierowców. Zarówno mieszkańców stolicy, jak i jadących tranzytem. - Od 20 grudnia 2021 roku przez tunel przejechało ponad 1,2 miliona pojazdów. Więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola - to ponad 660 tysięcy. W kierunku Poznania to nieco ponad 580 tysięcy - podała Małgorzata Tarnowska.

- Po okresie świąteczno-noworocznym ruch na Południowej Obwodnicy Warszawy jeszcze się nie ustabilizował. Po upływie kolejnych kilku miesięcy, będziemy mogli wskazać bardziej miarodajne wynik natężenia ruchu - zaznaczyła rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>

Ponad 8 tysięcy wykroczeń

Przypomniała, że z chwilą otwarcia tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości. - To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby ci przestrzegali ograniczenia prędkości. Do dziś nie odnotowaliśmy żadnej kolizji ani wypadku - podkreśliła.

Z kolei rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak poinformowała, że od momentu otwarcia do 19 stycznia urządzenia zarejestrowały ponad 8 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości (w kierunku Poznania - 5113 wykroczeń, w kierunku Terespola – 2891 wykroczeń). - Zdecydowana większość zarejestrowanych naruszeń - około 65 procent - dotyczy przekroczenia prędkości w najniższym progu, to jest pomiędzy 11 a 20 kilometrów na godzinę więcej niż obowiązujące ograniczenie prędkości - zaznaczyła Monika Niżniak.

- 124 kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość o co najmniej 50 kilometrów na godzinę więcej niż obowiązujący w tunelu limit prędkości. Trwa weryfikacja zarejestrowanych wykroczeń i już do właścicieli pojazdów skierowano blisko 6,8 tysięcy wezwań - dodała rzeczniczka GITD.

Ograniczenia w tunelu POW

Małgorzata Tarnowska przypomniała również, że w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 kilometrów na godzinę. - Ponadto należy trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać - wskazała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

- Sytuacja w tunelu jest monitorowana przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru ma funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Przekonali się o tym nieodpowiedzialni kierowcy, których niebezpieczne zachowania pokazaliśmy na filmie - tłumaczyła Tarnowska. Dodała, że dostęp do monitoringu, oprócz CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

Po otwarciu ursynowskiego odcinka POW kierowcy mają do dyspozycji dwunawowy tunel o długości 2335 metrów, który jest najdłuższy w Polsce. W każdej nawie jezdnia ma około 14,5 metra szerokości, po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Na ursynowskim odcinku POW obowiązuje również ograniczenie dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli od godz. 7 do 10 i od godz. 16 do 20. Znaki informujące o całodobowym zakazie przejazdu tranzytowego przez Warszawę umieszczone są na łącznicach zjazdowych z S2 i nie dotyczą ciągu głównego S2 (wraz z tunelem), a dotyczą dróg zarządzanych przez miasto stołeczne Warszawę.

Autor:dg

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Pozostałe wiadomości