Freenow poinformowało, że po raz kolejny włącza się w obchody Miesiąca Dumy w Polsce, łącząc siły ze Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza. Firma - jak przekazano w komunikacie prasowym - wyraża wsparcie dla społeczności LGBT+ poprzez oklejenie taksówek w tęczową flagę.
Platforma przeprowadziła także ankietę wśród pasażerów i kierowców, w której sprawdziła, jakie jest ich nastawienie do tego typu działań. "Wyniki nie determinowały poczynań i wartości marki, ale były ważne dla zrozumienia aktualnych postaw i opinii" - wskazano w komunikacie. Podkreślono, że zaangażowanie w Miesiąc Dumy jest "wyrazem wyznawanych wartości marki, takich jak inkluzywność, równość i wspieranie mniejszości". W tym roku, wraz z Miłość Nie Wyklucza, firma przeprowadzi webinary edukacyjne na temat przeciwdziałaniu homofobii, dostępne dla wszystkich kierowców.
27 procent pasażerów nie wsiadłoby do tęczowej taksówki
Przeprowadzono też badania wśród pasażerów i kierowców. Z ankiety przeprowadzonej wśród 2300 pasażerów z polskich miast wynika, że ponad połowa Polaków uważa, że marki w Polsce powinny włączać się w aktywności wspierające społeczność LGBT+ i zwiększające świadomość społeczeństwa na jej temat (36 procent odpowiedziało "nie", a 8 procent deklaruje brak zdania). Ponad połowa badanych twierdzi, że pozytywnie reaguje na takie działania, co trzecia osoba twierdzi, że budzi to ich negatywną reakcję.
Badani zapytani o to, czy wsiedliby do taksówki oklejonej w barwy flagi LGBT+ w 67 procentach odpowiedzieli twierdząco, z czego 60 procent osób wskazało, że "to taksówka jak każda inna" lub "wspieram społeczność LGBT+". Ale 27 procent polskich pasażerów twierdzi jednak, że nie wsiadłoby do takiej taksówki, z czego blisko 7 na 10 motywuje to niezgodnością z ich przekonaniami, a 6 procent obawą przed negatywną reakcją osób z zewnątrz.
Część kierowców nie chce oklejania taksówek
W badaniu przeprowadzonym wśród 600 kierowców Freenow wyszło, że 9 na 10 zadeklarowało, że w ich pojeździe każda osoba - bez względu na wygląd, tożsamość seksualną i przekonania - może czuć się bezpiecznie i być akceptowana. Dodatkowo kierowcy wyrażają przekonanie, że taksówka jest miejscem, w którym różnice wyglądu, tożsamości seksualnej lub przekonań nie powinny mieć znaczenia. 86 procent badanych kierowców odpowiedziało, że ich nastawienie do pasażerów ze społeczności LGBT+ jest takie samo, jak do wszystkich innych pasażerów.
42 kierowców kierowców taksówek nie zgodziło się jednak na oklejenie swojej taksówki w barwy flagi społeczności LGBT+ w ramach kampanii edukacyjnej. Aż jedna trzecia z nich twierdzi, że ich odmowa jest związana z obawą o własne bezpieczeństwo.
Blisko 20 procent badanych kierowców zgłosiło się do Freenow z chęcią umieszczenia tęczowego oklejenia i odnośników do materiałów edukacyjnych na temat tolerancji i przeciwdziałania homofobii, motywując to własnymi przekonaniami. Jedna czwarta kierowców rozważa taką decyzję.
Z danych, które pozyskało Freenow wynika, że 48 procent pasażerów, było świadkiem sytuacji, w której osoba LGBT+ była dyskryminowana w przestrzeni publicznej.
CZYTAJ TAKŻE: W sobotę przez Warszawę przejdzie Parada Równości
Tęczowe barwy na taksówkach w różnych miastach
Freenow oklei na tęczowo kilkadziesiąt taksówek w różnych miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Białymstoku, Zielonej Górze czy Kielcach.
- Chociaż bezpieczeństwo to najbardziej podstawowa potrzeba każdego człowieka, wiele osób LGBT+ nie czuje się bezpiecznie w przestrzeniach publicznych. Dziś w Polsce powodem do wyzwisk lub przemocy fizycznej na tle homo- i transfobii mogą być fryzura, ubranie czy makijaż, tęczowa przypinka na plecaku, nie mówiąc nawet o chodzeniu za rękę z ukochaną osobą. Dlatego oznaczenie kawiarni, lokalu usługowego, przychodni albo właśnie taksówki tęczowym emblematem jest sygnałem - tu nie musisz się bać, bo nikt cię źle nie potraktuje z powodu tego, kim jesteś - mówi, cytowany w komunikacie, Hubert Sobecki, współprzewodniczący Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Filip Klimaszewski