Drogowcy proponują nową sygnalizację, aktywiści mają inny pomysł

Drogowcy proponują nową sygnalizację, aktywiści mają inny plan

Zarząd Dróg Miejskich planuje nową sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Wawelskiej i Kopińskiej z Grójecką. Ma ona zwiększyć bezpieczeństwo na jednym z najbardziej kolizyjnych skrzyżowań w stolicy. Ale społecznikom z Ochoty ta propozycja się nie podoba.

Na skrzyżowaniu Wawelskiej i Kopińskiej z Grójecką bardzo często dochodzi do wypadków kolizji. Według danych Komendy Stołecznej Policji w rankingu najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań zajmuje 7. miejsce. W ubiegłym roku doszło tu do trzech poważnych wypadków, w których ucierpiały cztery osoby.

- To jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w Warszawie - mówi Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich. By rozwiązać ten problem, ZDM zaplanował wykonanie nowej sygnalizacji świetlnej, która "będzie akomodacyjna z priorytetem tramwajowym".

Propozycję ZDM, szerzej opisali członkowie stowarzyszenia Ochocianie, którzy brali udział w spotkaniu poświęconemu sytuacji na feralnym skrzyżowaniu. Rozwiązanie problemu miałoby polegać na wydzieleniu w cyklu sygnalizacji osobnej fazy dla skrętu w lewo z Wawelskiej i Kopińskiej w Grójecką. "Zmiana ta pozwoli bezkolizyjnie skręcać w lewo z Trasy Łazienkowskiej, ale zarazem wymusi skrócenie światła zielonego dla kierowców jadących na wprost i pieszych przechodzących na pasach. Dlatego zasugerowano, że jednocześnie należy zlikwidować możliwość skręcania z Grójeckiej w lewo w Wawelską i Kopińską, za czym przemawia także troska o priorytet dla tramwajów, często blokowanych przez stające na torach samochody" - czytamy w poście Ochocian na Facebooku.

Wkrótce przetarg

- W tym roku, w okresie wiosennym ogłosimy przetarg na wyłonienie projektanta. Natomiast same prace rozpoczną się w roku 2019 - precyzuje Gałecka. Zapowiada też, że w tym rejonie będą zbiegały się prace trzech jednostek, które wymagają wspólnej koordynacji. Prace na placu Narutowicza planuje Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. Z kolei Tramwaje Warszawskie będą prowadziły przebudowę skrzyżowania Grójeckiej z Banacha.

Jak zapowiada ZDM, projektant nowej sygnalizacji będzie zobligowany do przeprowadzenia konsultacji społecznych. - Będziemy chcieli, żeby projektant zaproponował dwa warianty rozwiązań, które potem skonsultujemy z mieszkańcami. Jeśli pojawią się ich uwagi, zostaną one uwzględnione w projekcie - opisuje Gałecka. Dodaje też, że rozstrzygnięcie przetargu, jak i konsultacje odbędą się jeszcze w tym roku.

Alternatywne rozwiązanie

Zdaniem ZDM propozycja nowej sygnalizacji jest najlepszym rozwiązaniem problemu niebezpiecznego skrzyżowania. - Z naszych badań i analiz, które poprzedzają projekty zmian w organizacji ruchu, jasno wynika, że sygnalizacja świetlna najlepiej spełni oczekiwaną funkcję, czyli poprawę bezpieczeństwa - zapewnia Gałecka.

Propozycje ZDM nie spełniają jednak oczekiwań społeczników z Ochoty, którzy przekonują, że rozwiązanie z nową sygnalizacją poprawi bezpieczeństwo kosztem mieszkańców, a skorzystają na tym wyłącznie kierowcy tranzytowi. "Pieszym będzie trudniej przejść przez jezdnię (krótsze zielone), a lokalni kierowcy będą nadkładać drogi po likwidacji skrętu w lewo z Grójeckiej w Wawelską i Kopińską" - argumentują Ochocianie.

Lokalni działacze postanowili wyjść z własnymi propozycjami, które miałyby poprawić bezpieczeństwo i jednocześnie ułatwić życie mieszkańcom Ochoty. Ich plan zakłada dostosowanie Grójeckiej do obecnego ruchu i przekształcenie jej w "prawdziwie miejską ulicę".

Mniej pasów, więcej chodnika

Ochocianie chcieliby, żeby Grójecka zyskała charakter ulicy handlowej, poprzez zmniejszenie jej przekroju. W myśl proponowanego planu, kierowcy mieliby do dyspozycji po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Z kolei skrajne pasy zostałyby przekształcone w pas parkingowy i rowerowy.

Zdaniem stowarzyszenia, dzięki takiemu rozwiązaniu pojawiłoby się więcej miejsca na chodnikach - nie tylko dla pieszych, ale też dla zieleni czy stworzenia ogródków dla lokali użytkowych. Dodatkowo powstałoby więcej miejsc parkingowych i poprawiłyby się warunki dla rowerzystów.

Wszystkie te zmiany miałyby prowadzić do poprawy komfortu życia mieszkańców, zwiększenia obrotów miejscowego handlu i podniesienia atrakcyjności okolicznych lokali użytkowych.

Ochocianie proponują też inne zasady organizacji ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej z Trasą Łazienkowską. "Dzięki ograniczeniu przekroju Grójeckiej zmniejszyłoby się skrzyżowanie z Trasą Łazienkowską. Na zmniejszonym (czyli bezpieczniejszym) skrzyżowaniu można by też zachować obecne możliwości skręcania we wszystkich kierunkach, z czego korzystają okoliczni mieszkańcy Kolonii Lubeckiego oraz osiedla przy ulicach Pasteura, Winnickiej i Wolnej Wszechnicy - ci, którzy zostaną poszkodowani w razie realizacji projektu ZDM" - piszą społecznicy.

Zmiany na Grójeckiej proponowane przez Ochocian Facebook / Ochocianie Sąsiedzi

Wielkość jest problemem

Jak informują aktywiści, policja przyznaje, że podstawowym problemem skrzyżowania Grójeckiej z Kopińską i Wawelską jest jego wielkość. Skrzyżowanie jest duże, przez co kierowcy mają problemy z prawidłową oceną sytuacji na drodze.

Dodatkowo argumentują też, że za zwężeniem Grójeckiej przemawia jej obecna przepustowość. "Na odcinku od Banacha do Niemcewicza wykorzystywana jest, nawet w godzinach szczytu, zaledwie w 40 procentach" - piszą. Przyczyną takiego stanu rzeczy, jest otwarcie fragmentu trasy S8 (odcinek Salomea-Wolica), które spowodowało przeniesienie części ruchu na Aleje Jerozolimskie.

Ochocianie zapowiadają, że czekają na konsultacje społeczne w sprawie projektów nowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. Z informacji, które podają na Facebooku wynika, że ZDM razem z ratuszem Ochoty ma zamiar zwrócić się do Rady Warszawy o sfinansowanie inwestycji związanej z nową sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu Grójeckiej z Kopińską i Wawelską. "Analiza i projekt kosztować będą 200-300 tysięcy złotych, a realizacja około 2 milionów złotych" - piszą.

Na tvnwarszawa.pl wielokrotnie informowaliśmy o wypadkach na tym skrzyżowaniu

[object Object]
W wyniku wypadku tramwaj linii 9 wykolelił się Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
wideo 2/5

kk/gp

Pozostałe wiadomości

Dzięki sąsiadce skończył się domowy koszmar 35-latki i jej dziecka. Przyjęła ją pod swój dach i wezwała policję. Mąż kobiety został zatrzymany, usłyszał zarzuty i objęto go dozorem policyjnym. Musi też opuścić mieszkanie.

Z dzieckiem schroniła się u sąsiadki, ta wezwała pomoc

Z dzieckiem schroniła się u sąsiadki, ta wezwała pomoc

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W piątek w Alejach Jerozolimskich w korku utknęła karetka pogotowia. Zator powstał w wyniku blokady jezdni przez aktywistów z Ostatniego Pokolenia. Stołeczna policja opublikowała nagranie z tego zdarzenia i zapowiada, że zostanie przekazane do oceny prawno-karnej przez prokuraturę.

Aktywiści usiedli na jezdni, w korku stała karetka. Policja publikuje nagranie

Aktywiści usiedli na jezdni, w korku stała karetka. Policja publikuje nagranie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W sobotę po południu na Trasie Łazienkowskiej zderzyły się samochód osobowy i miejski autobus. Dwie osoby zostały zabrane do szpitala.

Samochód uderzył w bok autobusu, są poszkodowani

Samochód uderzył w bok autobusu, są poszkodowani

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Kuria Warszawsko-Praska zawiesiła w wykonywaniu obowiązków proboszcza parafii św. Faustyny na warszawskim Bródnie. Duchowny jest podejrzany o oszustwa podatkowe i przywłaszczenie datków od wiernych. Został zatrzymany przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Proboszcz zatrzymany przez CBA, jest reakcja kurii

Proboszcz zatrzymany przez CBA, jest reakcja kurii

Źródło:
PAP

W sobotę rozpoczęła się budowa chodnika przy przejeździe kolejowym w rejonie skrzyżowania Radzymińskiej i Naczelnikowskiej. O bezpieczną przeprawę przez torowisko w tym miejscu mieszkańcy walczyli do lat.

Po latach pisania petycji i protestów wreszcie doczekają się bezpiecznego przejścia przez tory

Po latach pisania petycji i protestów wreszcie doczekają się bezpiecznego przejścia przez tory

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prace na rondzie Tybetu rozpoczną się w nocy z wtorku na środę, a zakończą w niedzielę, 5 maja, nad ranem. W tym czasie będą objazdy i zmiany w ruchu.

Prace na rondzie Tybetu. Zmiany i utrudnienia

Prace na rondzie Tybetu. Zmiany i utrudnienia

Źródło:
tvnwarszawa.pl

32 pieszych zostało ukranych mandatami, bo "swoim zachowaniem stwarzali ogromne niebezpieczeństwo nie tylko dla samych siebie, ale też kierujących, przed maską których nagle się pojawiali". O karach dla 14 zdecyduje sąd. To efekt dwudniowej akcji policji w Piasecznie.

Użyli drona, posypały się kary dla pieszych

Użyli drona, posypały się kary dla pieszych

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zakończyło się śledztwo w sprawie tragicznego wypadku na Ursynowie. Kierująca, która śmiertelnie potrąciła pieszego na zebrze, chce dobrowolnie poddać się karze. Jej wniosek jest już w sądzie.

Śmiertelnie potrąciła pieszego, chce się dobrowolnie poddać karze

Śmiertelnie potrąciła pieszego, chce się dobrowolnie poddać karze

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Mieszkają tuż obok największej oczyszczalni ścieków, ale sami muszą korzystać z przydomowych szamb i nie wiadomo, kiedy doczekają się podłączenia do sieci kanalizacyjnej. Skarżą się na dziurawe drogi, na które wylewają się ścieki z wozów asenizacyjnych i fetor z oczyszczalni, którą nazywają "pogodynką", bo uciążliwości są największe, gdy zanosi się na deszcz.

Mieszkają obok największej oczyszczalni ścieków, sami muszą korzystać z szamb

Mieszkają obok największej oczyszczalni ścieków, sami muszą korzystać z szamb

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na Targówku kierowca auta osobowego wjechał w rząd zaparkowanych pojazdów. Uszkodzonych zostało kilka samochodów.

Wjechał w kilka zaparkowanych aut

Wjechał w kilka zaparkowanych aut

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci z Żyrardowa (Mazowsze) eskortowali samochód z czteroletnią dziewczynką, która jechała do Warszawy na przeszczep nerki. Pomogli, bo jej mama utknęła w korku.

Czterolatka jechała na przeszczep nerki, jej mama utknęła w korku. Pomogli policjanci

Czterolatka jechała na przeszczep nerki, jej mama utknęła w korku. Pomogli policjanci

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W związku ze zbliżającą się majówką, a potem sezonem urlopowym, pojawiają się próby "oszustw na kwaterę". O co chodzi? O wpłacenie zaliczki i "zarezerwowanie" lokali, które w rzeczywistości nie istnieje. Policjanci przestrzegają oraz podpowiadają na co zwrócić uwagę, by nie dać się oszukać i nie stracić pieniędzy.

Idealna kwatera może być oszustwem. Co zrobić, by nie stracić pieniędzy

Idealna kwatera może być oszustwem. Co zrobić, by nie stracić pieniędzy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Część chodnika wzdłuż ulicy Mokotowskiej do niedawna zajmowały samochody. Teraz piesi odzyskali całość tej przestrzeni, a kierowcy mają do dyspozycji miejsca parkingowe na jezdni. Mimo zmian ulica wciąż pozostaje dwukierunkowa.

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Uczelniana Komisja Wyborcza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego ogłosiła, że wybory rektora odbędą się 6 maja, a jedyną kandydatką jest prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska. Urzędujący rektor prof. Zbigniew Gaciong wyraził niepokój w związku z tą decyzją.

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Źródło:
PAP

Zatrzymali do kontroli kierowcę tira, który przekroczył prędkość w terenie zabudowanym. To był początek jego kłopotów. Jak się okazało, złamał zakaz prowadzenia, a ponadto nie posiadał karty zalogowanej w tachografie cyfrowym i - jak oświadczył - nigdy takiej nie miał.

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Źródło:
tvnwarszawa.pl