Kilka dni temu do siedleckiej komendy zgłosiły się dwie kobiety. Na jednym ze znanych komunikatorów otrzymały wiadomość, jedna od wujka, a druga od dobrej koleżanki. W każdym przypadku padła prośba o dokonanie przez kobiety płatności z wykorzystaniem kodu mobilnych płatności i obietnica szybkiego zwrotu pieniędzy.
- Kobiety sądząc, że wiadomości pochodzą od prawdziwych nadawców, dokonały tych płatności i straciły pieniądze. Jedna dwa tysiące, druga półtora. Jak się okazało, nieznane osoby włamały się na konta nadawców wiadomości i pisały, podając się za nich - informuje podkom. Ewelina Radomyska z siedleckiej policji.
ZOBACZ: "Oszuści działają na terenie całego kraju".
Chciała pomóc koleżance
Podobne zgłoszenie dostali też policjanci z Ciechanowa. 35-letnia kobieta poinformowała, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościowym.
- Oszust, podszywając się pod nią, wysłał do jej znajomych, za pomocą komunikatora, prośbę o przekazanie kodu systemu płatności mobilnych. Nic nie podejrzewająca koleżanka 35-latki myślała, że pomaga kobiecie i przesłała kod. W ten sposób straciła tysiąc złotych - przekazuje mł. asp. Magda Zarembska z ciechanowskiej policji.
PRZECZYTAJ: "To nie jest przelew Blik!". Ostrzeżenie przed oszustami.
"Zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę"
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przekazanie kodu systemu płatności mobilnych - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Blik to system płatności mobilnych, który umożliwia między innymi dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych z wykorzystaniem sześciocyfrowych kodów. W tym celu należy uruchomić aplikację banku w telefonie, wyświetlić kod, przepisać go na terminalu, a następnie potwierdzić transakcję PIN w aplikacji banku. Za pomocą Blika możliwe są też wypłaty z bankomatów oraz płatności w sklepach internetowych. Nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych ani kodów do płatności mobilnych.
Autorka/Autor: pop
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Policja