Wewnętrzne odbiory II linii metra na finiszu. "Nie było groźnych usterek"

Komisja zakończyła prace
Komisja zakończyła prace
Źródło: Rafał Motyl / urząd miasta
Komisja Metra Warszawskiego zakończyła sprawdzanie centralnego odcinka II linii metra. – Nie stwierdzono żadnych groźnych usterek – zapewnia rzecznik stołecznego urzędu. I dodaje, że kolejnym krokiem będzie sprawdzenie podziemnej kolejki przez straż pożarną, sanepid i nadzór budowlany.

Komisja Metra Warszawskiego zakończyła sprawdzanie centralnego odcinka II linii metra. – Nie stwierdzono żadnych groźnych usterek – zapewnia rzecznik stołecznego urzędu. I dodaje, że kolejnym krokiem będzie sprawdzenie podziemnej kolejki przez straż pożarną, sanepid i nadzór budowlany.

- W czwartek komisja złożyła do Metra Warszawskiego 14 protokołów z odbiorów. Dotyczą siedmiu stacji, sześciu wentylatorni i łącznika miedzy I i II linią metra - wyjaśnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza. – Jeżeli chodzi o tunele, to ich budowa podlega prawu górniczemu. Wymaga ono, by po zakończeniu budowy, do urzędu górniczego zostało złożone zgłoszenie. Tak też zrobiliśmy - dodaje.

Pojedziemy w grudniu?

Teraz w Metrze Warszawskim trwa weryfikacja wszystkich złożonych dokumentów. - Jeżeli cała dokumentacja będzie prawidłowa, to zostanie złożony pod nią podpis i będzie można przejść do kolejnych, zewnętrznych odbiorów - zapewnia Milczarczyk.

Cały centralny odcinek II linii metra będą musiały sprawdzić jeszcze sanepid i straż pożarna, a ostateczną zgodę na użytkowanie wyda Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

Szczegółowy kalendarz odbiorów

Jak informowała prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz, II linią pojedziemy najwcześniej 14 grudnia.

Znajdują usterki

W czasie prac komisja znajdowała usterki. Milczarczyk zapewnił, że wszystkie są usuwane na bieżąco.

Jeden z urzędników zajmujących się budową metra, przekonywał w rozmowie z nami, że usterki są raczej drobne. - Chodzi na przykład o brakujące guzki na peronach. Nie ma żadnych wad konstrukcyjnych - powiedział.

Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz o otwarciu II linii metra:

Prezydent Warszawy o otwarciu II linii

Głos metra

Głosem II linii metra wybrany został Maciej Gudowski. To on przeczyta komunikaty z nazwami stacji, które usłyszymy w wagonach podziemnej kolejki. Gudowski otrzymał najwięcej głosów w plebiscycie stołecznego ratusza i Pierwszego Programu Polskiego Radia.

Maciej Gudowski jest znanym polskim lektorem filmowym i radiowym. Na swoim koncie ma tysiące "przeczytanych" filmów, między innymi: "Dynastię", "Matrix", "Pulp Fiction", "Władcę pierścieni - Drużynę pierścienia", "Latający cyrk Monty Pythona", "Z Archiwum X", "Tango and Cash" i produkcje o Jamesie Bondzie.

Posłuchaj zapowiedzi stacji:

Głos II linii metra

Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od Zachodu na Wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

ran/gp

Czytaj także: