Trzy linie autobusowe kursujące przez Zieloną Białołękę zmienią trasy. Jak zapewnia stołeczny ratusz, reorganizacja ułatwi mieszkańcom dojazd do centrum miasta. Jest to możliwe dzięki otwarciu ronda na skrzyżowaniu ulic Ostródzkiej i Zdziarskiej. Termin oddania inwestycji był przesuwany ze względu na problemy finansowe wykonawcy.
Wschodnia część Białołęki jest jednym z najszybciej rozbudowujących się rejonów miasta. Wraz ze wzrostem liczby mieszkańców konieczne jest wprowadzanie zmian w siatce połączeń autobusowych.
Od 8 września Zarząd Transportu Miejskiego, we współpracy z władzami dzielnicy, wprowadzi zmiany dla linii 134, 226 i 326. "Autobusy wrócą na ulicę Ostródzką (w rejonie skrzyżowania ze Zdziarską), a wkrótce obsłużą nowe osiedla przy G. Verdiego. Autobusy linii 326 pojadą dłuższą trasą – wypracowaną w konsultacjach społecznych dotyczących układu komunikacyjnego po wydłużeniu trasy linii metra M2 – i dojadą ze wschodniej Białołęki do drugiej linii metra. ZTM zapewnia, że będzie uważnie obserwować czy wprowadzone korekty tras się sprawdzają" - czytamy w komunikacie stołecznego ratusza.
Pechowe rondo i zmiany od 8 września
Budowa ronda u zbiegu ulic Ostródzkiej i Zdziarskiej to wyjątkowo długo wyczekiwana przez mieszkańców dzielnicy inwestycja, która napotykała na wiele problemów. Choć drogowcy podpisali umowę na dokumentację projektową już w 2017 roku, musieli wstrzymać się z pracami ze względu na planowaną w tym samym miejscu inwestycję wodociągowców. Przetarg został ogłoszony w roku 2021.
Wybrana firma popadła jednak w finansowe tarapaty i nie była w stanie dokończyć budowy w terminie, wyznaczonym na październik 2022 roku.
Wraz z otwarciem ronda w ten rejon wracają autobusy. Ponownie funkcjonować będą przystanki: Zdziarska-Kanał 01, Mańki-Wojdy 51, 52 i 04. Zmiany dotycząc następujących linii:
134: OLESIN – Kobiałka – Ruskowy Bród – Zdziarska – Ostródzka – … – METRO MARYMONT; 226: ZDZIARSKA-KANAŁ 01 – Zdziarska – Ruskowy Bród – nowa ulica będąca przedłużeniem ulicy Jarzębinowej – nowa ulica będąca przedłużeniem ulicy Mańkowskiej – Mańkowska – Fajna – Mochtyńska – Ostródzka – Toruńska – Łabiszyńska – Kondratowicza – METRO BRÓDNO; 326: METRO MARYMONT – … – Płochocińska – Kobiałka – Ruskowy Bród – Zdziarska – Ostródzka – Toruńska – Łabiszyńska – Kondratowicza – METRO BRÓDNO. 314 i N14: Przywrócenie stałej trasy przebiegającej na wprost – ciągiem ulicy Ostródzkiej.
Efektem konsultacji z mieszkańcami są też zmiany na linii 326, która zapewni bezpośrednie połączenie w dni powszednie mieszkańcom rejonu ulicy Ruskowy Bród z drugą linią metra na stacji Bródno, a na ulicy Ostródzkiej uzupełnią ofertę linii 226. Autobusy zatrzymają się w sąsiedztwie szkół podstawowych nr 361 i nr 31. "Jednocześnie dzięki wprowadzeniu kursowania tej linii także poza godzinami szczytu poprawi się obsługa osiedla Regaty oraz ulicy Płochocińskiej" - podsumowuje ratusz.
Kolejne zmiany po oddaniu ulicy Verdiego
To jednak nie koniec zmian. "Już niebawem, po otwarciu dla ruchu w całości ulicy G. Verdiego, autobusy linii 120, 134 i 226 pojadą zmienionymi trasami, obsługując nowe obszary zielonej Białołęki – zostaną skierowane ulicą w bezpośrednim sąsiedztwie dużych osiedli mieszkaniowych" - wyjaśnia ratusz.
Wzdłuż ulicy powstały cztery przystanki: Pucciniego 01 i 02 (przy skrzyżowaniu z G. Pucciniego w sąsiedztwie wejścia do Szkoły Podstawowej nr 361 im. Papcia Chmiela) oraz Os. Zielona Dolina 01 i 02 (przed skrzyżowaniem z ulicą będącą przedłużeniem ulicy Jarzębinowej).
Dzięki linii 120 mieszkańcy osiedli zyskają bezpośredni dojazd do stacji metra Kondratowicza i do Dworca Wschodniego. "Mieszkańcy osiedla przy ulicy G.Verdiego będą mieli bliżej do autobusów linii 134 – dotychczas musieli chodzić aż do przystanku przy Zdziarskiej. Tą linią będą mogli dojechać tak jak dotychczas, bezpośrednio na Marymont do pierwszej linii metra, a w weekendy dodatkowo także do drugiej linii, do stacji Bródno. Połączenie ze Szkołą Podstawową nr 361 przy ulicy Ruskowy Bród zostanie utrzymane" - podaje ratusz.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa