Budowa trasy tramwajowej na Kasprzaka. Ułożyli pierwsze szyny

Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Na budowie nowej trasy tramwajowej na Kasprzaka pojawiły się już pierwsze szyny. Prace mają zakończyć się w przyszłym roku. Po ukończeniu inwestycji mieszkańcy Odolan będą mogli w kilka minut dotrzeć do najbliższych stacji metra oraz do centrum miasta.

Od dwóch miesięcy toczą się prace przy budowie trasy tramwajowej na Kasprzaka. Tramwajarze koncentrują się obecnie na dwóch skrzyżowaniach - z Karolkową i Redutową. "W pierwszym miejscu trwają roboty związane z budową nowych torów. Zespawano przywiezione szyny. Wkrótce zaczną się kolejne etapy konstruowania nowego torowiska obsadzonego rozchodnikiem, rośliną która nie wymaga podlewania i zakwita wieloma kolorami" - podaje ratusz.

Przy Redutowej toczą się prace przy przejściu podziemnym prowadzącym do przystanku tramwajowego. Wykonawca działa też na Wolskiej, gdzie są prowadzone prace przygotowawcze przed budową wiaduktów.

Urzędnicy przypominają, że ruch tramwajowy na Kasprzaka będzie oddzielony od ruchu samochodowego. Pasażerowie będą mogli dotrzeć na perony z pomocą schodów, wind i pochylni. Wkrótce ma rozpocząć się usuwanie kolizji sieci sanitarnej i elektroenergetycznej z zaprojektowaną infrastrukturą.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Tramwaj na Kasprzaka ma być gotowy w 2023 roku

W ramach inwestycji tramwajarze wybudują około 2,3 kilometra nowych torów między ulicami Wolską i Skierniewicką. Dodatkowo modernizację przejdzie około 1200 metrów istniejącego torowiska w ciągu Wolskiej i Kasprzaka. Wykonawca ma 20 miesięcy na realizację zadania od podpisania umowy w październiku ubiegłego roku. Do tego czasu nie będą wliczane trzymiesięczne okresy zimowe. Oznacza to, że budowa nowej trasy ma się zakończyć w 2023 roku.

Tramwaj na Kasprzaka ułatwi poruszanie się po mieście mieszkańcom nowych osiedli na Odolanach. W kilka minut dojadą dzięki niej do dwóch stacji metra - Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Linia będzie też przebiegała w rejonie przystanku kolejowego Warszawa Wola. Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Każdy zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi i seniorów.

Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Wzdłuż trasy pojawi się niemal sto nowych drzew

W ramach przygotowań do inwestycji konieczne było usunięcie kilkunastu drzew kolidujących z nową trasą. Tramwajarze zapewniają jednak, że w zamian pojawi się o wiele więcej zieleni. Plany obejmują między innymi zasadzenie 94 nowych drzew: klonów pospolitych, jesionów wyniosłych, wiązów szypułkowych oraz dębów szypułkowych. Pojawią się jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka. "Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Średnica pni powinna być nie mniejsza niż 16-18 centymetrów. Będą to drzewa o docelowych wysokościach od 8 metrów do nawet 20 metrów i średnicy korony od 2 metrów do nawet 15 metrów" - podaje ratusz.

Dodatkowo przy peronach, skrzyżowaniach i w pasach między jezdniami nasadzonych zostanie także 413 metrów kwadratowych traw ozdobnych i bylin oraz 6603 metry kwadratowe krzewów. "Betonowe ściany przy przystanku w wykopie u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka będą obsadzone pnącymi roślinami. W tym miejscu zwiększy się powierzchnia terenów zielonych - na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew" - zapowiadają urzędnicy.

Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Czytaj także: