Jedna oferta wpłynęła w przetargu na zaprojektowanie pierwszego odcinka trzeciej linii metra, mieści się w budżecie zaplanowanym przez ratusz. Na 8-kilometrowej trasie znajdzie się sześć nowych stacji. Budowa ma ruszyć za cztery lata.
Ofertę na zaprojektowanie linii metra M3 ze stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław złożyło konsorcjum w składzie: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (lider) oraz Metroprojekt Sp. z o.o. Kwota złożonej oferty wynosi ponad 78 milionów złotych brutto. Miasto zarezerwowało na ten projekt kwotę ponad 81,5 miliona złotych.
Budowa ma ruszyć w 2028 roku
Jak informuje ratusz na nowej trasie, o długości ponad ośmiu kilometrów, znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa tej linii powinna ruszyć w 2028 roku. Pierwsi pasażerowie pojadą nią kilka lat później.
Zadanie wykonawcy to przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów – m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Komisja przetargowa będzie teraz analizować ofertę pod względem formalnym i merytorycznym.
"Na realizację przedmiotu zamówienia wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty zawarcia umowy (nie licząc nadzoru autorskiego, który przewidziany jest na okres od rozpoczęcia do zakończenia robót budowlanych, wykonywanych w ramach odrębnej umowy, jednak nie dłużej niż do końca 2032 roku)" - poinformował ratusz.
Przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 kilometra długości. Znajdą się tam stacje: Stadion Narodowy (wybudowana jako węzeł przesiadkowy), a także sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław.
W kolejnych etapach linia M3 miałaby zostać przedłużona pod Wisłą w kierunku Siekierek, a dalej – przez Sielce – do skrzyżowania z linią M1 na wysokości stacji Racławicka. Dalej ma przebiegać przez Wyględów aż do stacji PKP Żwirki i Wigury, gdzie skrzyżuje się z przyszłą linią M4.
Docelowy kształt M3 to 15 stacji
Docelowo M3 będzie liczącą 15 stacji linią obwodową – zamiast kierować się bezpośrednio do centrum, będzie przebiegać łukiem wokół centrum i dowozić pasażerów do wszystkich linii: M1, M2, M4, M5.
W marcu na sesji budżetowej Rady Warszawy odbędzie się głosowanie nad zapewnieniem funduszy na prace przedprojektowe dla linii czwartej. Ich cel to opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Według prognoz więcej pasażerów wozić będzie linia czwarta, równoległa do przeciążonej pierwszej. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski jest przekonany do przyjętej kolejności realizacji inwestycji. Tłumaczył to podczas ostatniego spotkania z mieszkańcami na Żoliborzu.
- Według naszych danych trzecia linia jest bardziej potrzebna, mimo że docelowo to czwarta linia ma przewozić większą liczbę pasażerów. Ale to się stanie dopiero, jak będziemy mieli wybudowaną trzecią linię, wraz z istniejącymi pierwszą i drugą. Linie metra działają jak naczynia połączone. Wszystkie nasze analizy pokazują, że najpierw powinniśmy wybudować trzecią. Ale wsłuchując się w różne głosy, prowadzimy te procesy niemalże równolegle - tłumaczył Trzaskowski.
Budują ostatnie stacje na drugiej linii
Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku drugiej linii metra czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o cztery kilometry tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 kilometrów z 42 stacjami.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa