Koniec robót budowlanych na przełomie lutego i marca, potem odbiory techniczne i uruchomienie regularnego połączenia kolejowego - taki plan ma Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Budowę tunelu odwiedziliśmy z kamerą.
Prace wykończeniowe...
W tunelu i na stacji są już ułożone tory, a ze ścian wystają mocowania do podwieszanego sufitu i elementów wykończenia wnętrz. Posadzka peronu również jest juz gotowa. Niebawem wykonawca ma przebić mur dzielący stację od zbudowanego wcześniej podziemnego przejścia łączącego stację z Terminalem 2.
- Zostały już praktycznie tylko roboty wykończeniowe. W maju pasażerowie pojadą pociągiem - cieszy sie Maciej Dutkiewicz, rzecznik CRI.
... i plan awaryjny
Ale terimny są bardzo napięte. Jak tłumaczy przedstawiciel wykonawcy, firmy Bilfinger Berger odbiory techniczne w przypadku takich obietków trwają od miesiąca do trzech. Jeśli nie uda się zdążyć, trzeba będzie zrealizować plan awaryjny.
- Wtedy do obsługi musiałyby zostać skierowane autobusy, które dowoziłyby pasażerów do stacji kolejowych lub stacji metra - tłumaczy Konrad Klimczak z Zarządu Transportu Miejskiego.
Dwa lata opóźnienia
Jednak nawet, jeśli uda się dotrzymać ostatniego terminu i w maju zostanie uruchomione regularne połączenie portu lotniczego z centrum miasta, ciężko będzie to uznać za sukces. Ta inwestycja powinna być gotowa już w 2009 roku. Jeszcze w kwietniu zapewniano, że grudzień 2011 to termin ostateczny.
- Faktycznie był poślizg, prawie dwuletni. Wykonawca projektu długo spóźniał się z jego dostarczeniem. Po rozpocząciu inwestycji odkryliśmy problemy, które ciężko było przewidzieć, jak choćby zaolejone grunty na placu budowy czy odkrycie pozostałości fortu Zbarż – tłumaczy Maciej Dutkiewicz.
20 minut do centrum
Po uruchomieniu nowego połączenia, podróż z lotniska Chopina na Dworzec Centralny zajmie ok. 20 minut. Po drodze pociągi zatrzymują się jeszcze na pięciu przystankach: Warszawa Zachodnia, Aleje Jerozolimskie, Rakowiec, Żwirki i Wigury oraz Służewiec. Zaraz za tą ostatnią pociągi będą zjeżdżały pod ziemię by zatrzymać się na ostatniej stacji pod terminalem.
Tunelem na Okęcie
Zobacz reportaż Łukasz Wieczorka z programu "Polska i Świat" w TVN24:
fot
mjc/roody