Rok - począwszy od września - potrwają potężne utrudnienia związane z przebudową linii kolejowej ze stołecznych Włoch do Grodziska Mazowieckiego. Znamy już plany komunikacji zastępczej. Czy autobusy dadzą radę przewieźć wszystkich?
W ciągu 12 miesięcy PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują przystanki, tory i sieć trakcyjną na linii nr 447. Remont ruszy we wrześniu, a pasażerowie z zachodniej części aglomeracji będą musieli się przesiąść do autobusów.
Kolejarze wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego przygotowali projekt organizacji autobusowej komunikacji zastępczej.
- Na trzon będzie składało się pięć linii autobusowych dedykowanych mieszkańcom Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa, Milanówka, Brwinowa i Piastowa. Połączenia zapewnią nie tylko przejazd do Warszawy ale także umożliwią komunikację między miastami leżącymi wzdłuż linii kolejowej - zapowiada ZTM.
Linia ZG (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki)
Jej kursy zaplanowano co 15 minut a w dni świąteczne – co 30. 12-metrowe autobusy przejeżdżać mają w pobliżu przystanków kolejowych.
Linia ZM (Milanówek – Grodzisk Mazowiecki)
Wahadłowe kursy w dni robocze, w porach szczytu co 15 minut, mają umożliwić łatwiejszą przesiadkę pasażerów do pociągu w Grodzisku Mazowieckim. Linię także obsłużą 12-metrowe autobusy.
Linia ZB (Brwinów – Warszawa)
Będzie to przyśpieszone połączenie. Kursy zaplanowano co 10 minut w szczyci, co 15 przez resztę dnia i 30 pół godziny w dni wolne.
Jak informuje ZTM, w godzinach popołudniowych, w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na obwodnicę Warszawy (drogę ekspresową S2) i autostradę A2.
Linia ZP (Pruszków – Warszawa)
Z Pruszkowa do stolicy kursy także będą przyśpieszone. W godzinach szczytu komunikacyjnego pasażerowie będą mogli liczyć na odjazdy co 8 minut, a w pozostałych i w dni wolne - co 15 minut.
W przypadku realizacji kursów autobusami 12-metrowymi, częstotliwość w szczycie będzie zwiększona. Planowane jest także wprowadzenie na tę trasę autobusów 18-metrowych.
ZTM uzależnia ich ostateczną długość od rozstrzygnięcia przetargu.
717 z Piastowa wzmocniona
Dodatkowo, istniejąca linia 717 z Piastowa do Warszawy zostanie wzmocniona. W szczycie autobusy będą odjeżdżały co 10 minut. W pozostałych godzinach i w dni wolne od pracy – co 15 minut. Na trasę wyjadą 18 i 12-metrowe pojazdy.
Natomiast 20 autobusów przegubowych zapewni połączenia z Ursusa i Włoch do centrum miasta. - Wybór linii przewidzianych do wzmocnienia będzie wynikał z możliwości prowadzenia ruchu lokalnymi ulicami w pobliżu modernizowanej linii kolejowej - informuje ZTM.
WKD alternatywą
Alternatywą dla pasażerów linii grodziskiej będą przejazdy Warszawską Koleją Dojazdową. Ponadto, bezpośredni dojazd do Warszawy z Grodziska Mazowieckiego bez postojów na stacjach i przystankach pośrednich, zapewnią pociągi Kolei Mazowieckich ze Skierniewic i Żyrardowa. Na przystanku Warszawa Aleje Jerozolimskie możliwe będą sprawne przesiadki z autobusów zastępczych do pociągów SKM, KM i WKD.
Remont za 285 mln złotych
W czasie modernizacji linii 447 kolejarze przebudują: 22 km linii kolejowej (łącznie 43 km torów), 22 km sieci trakcyjnej, 7 mostów i wiaduktów, 5 przejść podziemnych oraz zbudują dwa nowe, zamontują 15 nowych rozjazdów. W Pruszkowie powstanie tunel drogowy,6 stacji i przystanków przejdzie remont, a w Parzniewie (gmina Brwinów) powstanie nowy przystanek. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
skw/r
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK