Jeszcze do końca 2013 roku poznańscy kierowcy będą mogli korzystać z estakady na ulicy Krzywoustego. Groziło jej zamknięcie, bo jest w fatalnym stanie, a pieniędzy na remont nie ma. Urzędnicy zadecydowali jednak o dalszym użytkowaniu, by uniknąć paraliżu komunikacyjnego.
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał wcześniej zgodę na korzystanie z obiektu do lutego 2013r. Teraz, po otrzymaniu opinii ekspertów z Politechniki Poznańskiej, poinformował że będzie można z niej korzystać dłużej. - Zaufałem autorytetom - tłumaczy swoją decyzję Jerzy Witczak.
Bedą środki?
Możliwość przejazdu przez estakadę do końca 2013r. to doskonała wiadomość nie tylko dla kierowców. Zamknięcie tego fragmentu ulicy oznaczałoby paraliż komunikacyjny Rataj. W budżecie miasta na 2013 rok nie było natomiast pieniędzy na budowę nowej estakady.
Wydłużenie pozwolenia na korzystanie z obiektu daje nadzieję, że środki na remont uda się znaleźć przed jego zamknięciem.
- Trzy miesiące temu zażądałem ekspertyzy dotyczącej stanu środkowych belek nośnych. Od profesorów Politechniki Poznańskiej otrzymałem opinię a nie ekspertyzę. Jest ona dość uboga, ale odrzuca skrajne rozwiązania. Zaufałem ekspertom i wydałem zgodę na warunkowe korzystanie z estakady do końca przyszłego roku - wyjaśnia Jerzy Witczak.
Reanimacja estakady
Remont został zatem przełożony w czasie, ale jest nieuchronny. - Warunkiem korzystania z estakady jest utrzymanie ograniczenia ruchu tylko do środkowego pasa. Stan belek zewnętrznych nie pozwala bowiem na jazdę skrajnymi pasami ruchu. Od stycznia wprowadzony jest także zakaz wjazdu pojazdom o masie powyżej 10 ton. Pod wiaduktem ustawione są podpory podtrzymujące konstrukcję i stopniowo będą dodawane kolejne. Ponadto przy przejściach dla pieszych założone zostały siatki, które zabezpieczają przed odpadającymi z konstrukcji odłamkami betonu - wymienia Witczak. - Mimo tych zabezpieczeń będziemy i tak stale monitorować stan estakady - dodaje.
Estakada na Trasie Katowickiej powstała w latach 1974-1976, w czasach kiedy jak grzyby po deszczu powstawały nowe bloki i wieżowce z wielkiej płyty na Ratajach. Składa się z dwóch jezdni trzypasmowych i ma długość około 550 m. Rok później oddano cały 9-kilometrowy odcinek trasy prowadzącej z ronda Rataje do granic miasta. Składa się na niego estakada, cztery wiadukty i dwa przejścia podziemne. Ulica Krzywoustego jest jedną z najbardziej ruchliwych ulic w mieście. Stanowi główny wjazd do miasta od strony południowo-zachodniej, łącznik z autostradą A2 i dojazd do centrum z osiedli na Ratajach, największej obok Piątkowa sypialni Poznania.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC-BY-SA 3.0) | Jakub Torenc