Rozdawane Pory, marchewki, zapadające w pamięć billboardy czy chwytliwe hasła - tak organizacje pożytku publicznego walczą o 1 procent, który można odpisać od podatku. Gra jest warta świeczki, ponieważ w ostatnim roku Polacy na cele charytatywne oddali ponad 400 mln zł.
Im bardziej niekonwencjonalna metoda, tym większa szansa, że pieniądze trafią właśnie na konto konkretnej organizacji. Do akcji wchodzą więc ulotki, kalendarzyki, plakaty i spoty telewizyjne. Dla wzmocnienia efektu. często są kontrowersyjne i wywołujące skrajne emocje.
"Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi" - to hasło fundacji Rak n' Roll zbierającej pieniądze dla osób dotkniętych chorobą nowotworową. - Jak w każdej reklamie, trzeba być zauważonym - przekonuje do pomysłu Jacek Maciejewski z agencji reklamowej fundacji. Według niego, podstawowy mechanizm polega na "wybiciu się z tłumu" a to pozwala na uzyskanie większych środków. Konkurencja jest spora, ponieważ w Polsce działa ponad 6.5 tys. organizacji pożytku publicznego zarejestrowanych w Krajowym rejestrze Sądowym (KRS).
KRS gotowy w rubryce
Kwestionowanym często sposobem na uzyskanie "jednego procenta" jest także coraz bardziej powszechne wypełnianie przez organizacje PIT-ów w odpowiednich rubrykach w programach rozliczeniowych. Uwagę na to zwraca Agnieszka Pawlak z Izby skarbowej w
Jeśli nie zauważymy, że ten KRS jest już gotowy, to nasza świadomość jest właściwie żadna Agnieszka Pawlak, Izba Skarbowa w Łodzi
W kampanii promującej organizacje pomagają jednak nie tylko ulotki, spoty reklamowe, czy gotowe formularze ale również znane nazwiska. Między innymi dzięki temu fundacja stworzona przez Zbigniewa Religę "Zdążyć z pomocą" jest liderem rankingu wpływów z 1 proc. Jak mówi Stanisław Kowalski, prezes tej fundacji, ważne jest jednak aby pamiętać, że "te pieniądze to życie człowieka". Środki z 1 procenta przeznaczane są nie tylko na doraźną pomoc, ale również na budowę specjalnych ośrodków pomocy, hospicjów czy wyposażenie szpitali.
Od 2004 pieniędzy coraz więcej
Z roku na rok takich organizacji pożytku publicznego przybywa. Należą do nich m.in. fundacje pomocy dzieciom, chorym, zwierzętom. Coraz więcej również wpływa na konto tych organizacji pieniędzy. Od 2004 roku można swój 1 proc. podatku przekazać właśnie tam, zamiast do budżetu państwa. W ciągu siedmiu lat, z zaledwie 10 mln. zł., liczba przekazanych środków wzrosła do ponad 400 mln zł. Tendencja jest zwyżkowa, wobec tego w tym roku fundacje mogą otrzymać jeszcze więcej pieniędzy.
Źródło: Fakty TVN
Źródło zdjęcia głównego: Fakty TVN