Euro 2012 przejezdne będą tylko cztery z pięciu odcinków autostrady A2 na trasie między Łodzią a Warszawą. 20-kilometrowy, najmniej zaawansowany odcinek "C", który budował chiński Covec, nie zostanie ukończony na czas. GDDKiA podała trasy rekomendowanych objazdów.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała alternatywne propozycje ewentualnych objazdów. Oficjalnie mają zostać zaprezentowane jutro, ale TVN24 dotarła do nich już teraz.
Kierowcy jadący od strony Poznania wjadą na nowe odcinki A2 ("A" i "B") w Strykowie i dojadą do feralnego odcinka "C". Tam natomiast będą skierowani drogami lokalnymi do odcinka "D", niedaleko Grodziska Mazowieckiego. GDDKiA proponuje, aby jechać droga krajową numer 2 lub drogami krajowymi numer 70 i 8.
Dalej odcinkami "D" i "E" do węzła Konotopy pod Warszawą, kierowcy pojadą już autostradą.
Co ważne, specjalne ograniczenie prędkości będzie obowiązywać tylko na odcinku "A" - do 70 km/h. Na reszcie odcinków będzie można jechać tak, jak po innych autostradach - 140 km/h.
"Nie poddajemy się"
O tym, że 20-kilometrowy, najmniej zaawansowany odcinek "C" autostrady A2 nie będzie przejezdny na Euro poinformował minister transportu Sławomir Nowak. Szef resortu transportu zaznaczył jednak, że "walka będzie trwała aż do ostatniej minuty meczu". - Broni nie składamy. Walka o przejezdność cały czas trwa, my w tej walce się nie poddajemy - zapewnił.
Odcinek "C" nie ma szczęścia do wykonawców - był budowany niegdyś przez chiński Covec, a dziś m.in. przez konsorcjum Dolnośląskie Surowce Skalne, które niedawno ogłosiło upadłość.
Pięć odcinków
Fragment autostrady A2, która połączy Warszawę z Łodzią, miał być gotowy na Euro 2012. Obiecywali to kolejni ministrowie transportu - Cezary Grabarczyk i Sławomir Nowak, a także sam premier Donald Tusk. Później mówili już tylko, że "zrobią wszystko, by tak było", ale twardych deklaracji unikali.
91-kilometrowa trasa Stryków-Konotopa została podzielona na pięć odcinków. Każdy z nich ma innego wykonawcę. Odcinek "A" Stryków-Bobiecko, o dł. 29,2 km, znajdujący się w woj. łódzkim, buduje konsorcjum firm Eurovia Polska S.A. i WARBUD S.A. Wartość robót wyceniono na 989 mln złotych. Odcinek "B" Bobiecko - Hipolitów (do granicy woj. mazowieckiego) liczy 17 km, wart jest 850 mln zł, wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A., ACCIONA INFRAESTRUCTURAS S.A. i Polimex – Mostostal S.A. Odcinek "C" Grabnik-Hipolitów o długości 20 km wykonuje konsorcjum firm Dolnośląskie Surowce Skalne S.A., BÖGL a KRÝSL POLSKA Sp. z o.o. i BÖGL a KRÝSL. Koszty to 756 mln zł. Odcinek "D" Brwinów-Grabnik, o dł. 17,6 km, zakontraktowany został na 652 mln zł z konsorcjum firm Strabag Sp z o.o., MOTA+ENGIL Polska SA i Mota - Engel Engenharia e Construcao S.A. Odcinek "E" o dł. 7,1 km Brwinów-Konotopa, wyceniony na 428 mln zł buduje konsorcjum firm BUDIMEX-DROMEX S.A. i FERROVIAL AGROMAN S.A.
Według dokumentów, data zakończenia prac na odcinkach A i C to 15 października 2012 roku, a na odcinkach B,D i E - 6 czerwca 2012.
Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24