W poniedziałek otwarto pierwszy odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej 44. W przyszłości ma ona połączyć miasto z ekspresową trasą S1.
Cała obwodnica ma mieć długość dziewięciu kilometrów, a jej ukończenie jest planowane na 2026 rok. Mający nieco ponad dwa kilometry odcinek został otwarty w poniedziałek po południu.
- To pierwsza, wschodnia część trasy, która docelowo połączy miasto z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1. Udostępniony kierowcom fragment ułatwi przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt – powiedział Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Budowę obwodnicy dofinansowała Unia
Obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44 będzie nową drogą o długości nieco ponad 9 km. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w połowie 2026 roku. Stopień zaawansowania prac wynosi teraz 76 proc. Koszt prac to 615 mln zł; budowa otrzymała 249,4 mln zł dofinansowania z funduszy UE.
Nowa droga będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie połączona z innymi szosami w sześciu miejscach - poprzez węzeł Oświęcim z S1, przez ronda turbinowe z ulicami: Wolską w Jedlinie, Wojewódzką w Pławach, Legionów (DW933) w Oświęcimiu, Jagiełły (DW948) w Oświęcimiu, a także poprzez rondo z ul. Zatorską (obecna DK44) w Oświęcimiu.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA