Zmiany na ulicy Mickiewicza. Pomiędzy Potocką a placem Wilsona wyznaczono nową przestrzeń do parkowania i jednokierunkowe pasy dla rowerzystów. Kierowcy będą natomiast mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Drogowcy wdrażają nową organizację ruchu w związku z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania na Żoliborzu.
W połowie listopada 121 ulic Żoliborza objętych zostanie Strefą Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Oznacza to, że na każdej z nich drogowcy muszą wprowadzić zmiany w organizacji ruchu. Są miejsca, gdzie wraz z malowaniem nowych miejsc parkingowych wdrażane są dodatkowe nowe rozwiązania.
Tak jest między innymi na ulicy Mickiewicza, która metamorfozę przechodzi na dwóch odcinkach. Od placu Wilsona do generała Zajączka pasy postojowe na jezdni zostały wyznaczone po zachodniej stronie ulicy. W ten sposób powstało kilkanaście nowych miejsc postojowych.
Bardziej odczuwalne zmiany wdrażane są na odcinku od Potockiej do placu Wilsona. Miejsca postojowe są tam wyznaczane z uszanowaniem dotychczasowego sposobu parkowania. Kierowcy pozostawiali tu auta po prawej stronie jezdni, na jednym z dwóch pasów ruchu. Zarząd Dróg Miejskich zaznacza, że taką opcję po obu stronach ulicy dawały istniejące znaki.
Teraz się to zmieni, bo miejsca postojowe objęte SPPN muszą spełniać określone wymagania dotyczące ich szerokości. Drogowcy muszą oznaczyć je znakami poziomymi i pionowymi. W tym celu zajęli część prawych pasów jezdni, gdzie wytyczone zostały miejsca do parkowania równoległego. Jednocześnie na całej długości odcinka zachowane zostały istniejące pojedyncze zatoki do parkowania skośnego.
Kierowcy będą teraz mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w obu kierunkach.
Nowe pasy dla rowerzystów
Po zaprojektowaniu nowych miejsc postojowych drogowcom pozostał do zagospodarowania pas jezdni o szerokości około pięciu metrów. Jak opisują, to przestrzeń za duża na jeden pas ruchu i jednocześnie zbyt mała, aby funkcjonowały na niej dwie nitki. "Dlatego wzdłuż miejsc parkingowych, z zachowaniem niewielkiego bufora, wyznaczone zostały jednokierunkowe pasy rowerowe. Dobiega końca ich oznakowywanie. Po zakończeniu prac rowerzyści powinni, tak jak wcześniej, jechać po jezdni, jednak ich poczucie bezpieczeństwa zwiększy się" - czytamy w komunikacie.
Drogowcy przekonują, że choć takie rozwiązanie nie jest uniwersalne, to powinno sprawdzić się na ulicy Mickiewicza. Jak argumentują, ruch samochodowy jest tam umiarkowany, a mieszkańcy mają łatwy dostęp do metra, tramwajów i autobusów. Nie ma tu też ruchu tranzytowego, który obsługuje pobliska trasa S8.
ZDM zapowiada, że wyznaczenie pasów jest kolejnym krokiem w kierunku budowy rowerowej trasy północ-południe biegnącej przez centrum miasta korytarzem Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska. Przypomina też, że obecnie toczą się prace związane z projektowaniem drogi dla rowerów w ramach tzw. "Zielonej Marszałkowskiej, stanowiącej element projektu Nowe Centrum Warszawy.
Dwa podejścia do rozszerzenia SPPN na Żoliborzu
Pierwsza uchwała w sprawie rozszerzenia o Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego o Żoliborz i część Ochoty została przyjęta przez stołecznych radnych w kwietniu, ale wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł uznał, że niektóre punkty były niezgodne z Konstytucją RP. Zdecydował, że należy uchylić cały dokument. Od tej decyzji ratusz miał możliwość odwołania się, ale sprawa trafiałby wówczas do sądu administracyjnego. Nawet jeśli ten stanąłby po stronie miasta, oczekiwanie na prawomocny wyrok mogłoby potrwać nawet kilka lat. A gdyby okazało się, że sąd przyznał rację wojewodzie, uchwała i tak byłaby procedowana od nowa.
Urzędnicy postanowili od razu zacząć prace nad nową wersją dokumentu. Ta została przegłosowana przez radnych na początku lipca. Tym razem wojewoda nie zgłosił swoich obiekcji - do połowy sierpnia miał czas na jej zawetowanie, jednak - jak poinformowała poniedziałkowa "Gazeta Stołeczna" - nie zrobił tego. - Nie ma rozstrzygnięcia nadzorczego, nie stwierdzono nieważności uchwały - przekazała gazecie Ewa Filipowicz, rzeczniczka urzędu wojewódzkiego. A zatem nowa uchwała wejdzie w życie 15 listopada.
Tego samego dnia zaczną też obowiązywać nowe zasady dotyczące abonamentu mieszkańca. Oprócz dotychczasowego abonamentu rejonowego za 30 złotych rocznie, będzie można uzyskać także droższą wersję - obszarową. Jej roczny koszt to 600 złotych. Posiadacze będą uprawnieni do parkowania na znacznie większym terenie niż dotychczas oraz w strefach przeznaczonych wyłącznie dla mieszkańców.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM