Ruszyła przebudowa ulicy Starzyńskiego. Drogowcy poszerzą chodnik i wybudują brakujący odcinek drogi rowerowej. Będą też zmiany zwiększające bezpieczeństwo pieszych w rejonie skrzyżowania ze Szwedzką. W ramach inwestycji przybędzie też nowych drzew i krzewów.
Ulica Starzyńskiego zmieni się na odcinku od Namysłowskiej w kierunku ronda Żaba. Obecnie jej przekrój w tym miejscu to dwie trzypasmowe jezdnie oddzielone od siebie torowiskiem tramwajowym. Piesi mają do dyspozycji wyłącznie chodnik po południowej stronie ulicy. Jest on już mocno zniszczony i wąski, zwłaszcza przy przedwojennym bloku podoficerskiego Funduszu Kwaterunku Wojskowego. Drogowcy wyliczyli, że przechodnie mają tam wyłącznie 2,75 metra od ściany budynku do krawężnika.
Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że ruszyły już pierwsze prace związane z przebudową. Prowadzi je firma Adrog, koncentrując się w pierwszej kolejności na fragmencie ulicy na wysokości wspomnianej kamienicy. "Polegają na przygotowaniu terenu przy torach tramwajowych do przybliżenia do nich jezdni. Takie przesunięcie pozwoli przy bloku odzyskać przestrzeń nie tylko dla pieszych, ale i rowerzystów" - wyjaśnia ZDM.
Oprócz szerszego chodnika, wzdłuż przebudowanej ulicy pojawi się droga dla rowerów. Wypełni ona wyrwę w istniejącej infrastrukturze rowerowej. Zgodnie z przepisami cykliści powinni w tym miejscu korzystać z jezdni, ale wielu pozostawało na chodniku, lawirując między pieszymi. Stwarzało to ryzyko niebezpiecznych sytuacji i kolizji.
- Z centrum można tu dojechać rowerem pięcioma trasami. Ale niezależnie od wyboru ostatnie około 450 metrów trzeba pokonać na jezdni. Od strony Targówka czy Pragi alternatywy nie ma żadnej, bo z tych dzielnic na ulicę Starzyńskiego po prostu nie da się dojechać na dwóch kółkach. Inwestycję zrealizujemy więc właśnie po to, żeby połączyć bogatą infrastrukturę rowerową po lewej stronie Wisły z tą na Targówku i zlikwidować uciążliwy "teleport" - mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, cytowany w komunikacie.
Zmiany przy skrzyżowaniu ze Szwedzką
W ramach inwestycji powstanie nowa sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych przez zjazd ulicy Starzyńskiego w kierunku Szwedzkiej. "Zjazd biegnie łagodnym łukiem i choć zmienia się klasa drogi z głównej na zbiorczą, to spora część kierowców nie redukuje wystarczająco prędkości, zjeżdżając z fragmentu śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. W dodatku przed zebrą zjazd rozszerza się" - opisuje ZDM.
Obecny wygląd tego skrzyżowania wpływał na niski poziom bezpieczeństwa. Z danych ZDM wynika, że w latach 2015-2020 doszło tam do czterech wypadków, w tym jednego śmiertelnego. Nowa sygnalizacja ma przede wszystkim na celu lepszą ochronę pieszych.
Ponadto obok przejścia powstanie przejazd rowerowy. Po przebudowie na jezdni pojawi się nowe oznakowanie poziome - jezdnia będzie miała jeden pas, który rozwidli się do trzech w stronę ulicy Szwedzkiej za zebrą. Dziś jezdnia rozszerza się tuż przed zebrą, przez co piesi mają trudniejszy odcinek do pokonania. Zmiany mają spowodować, że kierowcy nie będą mieli możliwości wyprzedzania przed przejściem.
Drogowcy planują też remont przystanku autobusowego "Namysłowska 02". Zatoka postojowa zostanie zbudowana od nowa, tak by była dłuższa niż dotychczas i dostosowana do parkowania równoległego. Obok ma znaleźć się niebieska koperta dla niepełnosprawnych.
Planują nasadzenia kompensacyjne
Na koniec prac drogowych posadzone zostaną wysokie na 4-5 metrów drzewa. Łącznie będzie ich 33: 19 dębów czerwonych i 14 klonów polnych. Dodatkowo w ramach nasadzeń pojawi się ponad 7,5 tysiąca krzewów i bylin o łącznej powierzchni 2014 metrów kwadratowych.
ZDM wyjaśnia, że będą to częściowo nasadzenia kompensacyjne za wycinkę jednego drzewa i 711 metrów kwadratowych krzewów, które kolidują z przebiegiem drogi dla rowerów i szerszego chodnika.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM