Zarząd Dróg Miejskich szuka wykonawcy, który przeanalizuje ruch na Kruczej. Urzędnicy chcą, aby ulica miała "zdecydowanie śródmiejski charakter na wzór barcelońskiej La Rambli". - Środek jezdni zajmie szeroki pasaż dla pieszych, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, pojawią się udogodnienia dla rowerzystów - wyliczają.
- Ulica Krucza w obecnej formie powstała w latach 50. jako główna oś nowej socrealistycznej dzielnicy centralnej. To dlatego, mimo niewielkiego znaczenia komunikacyjnego, ma szerokość aż 30-40 metrów. Znaczną część tej przestrzeni zajmuje jezdnia z czterema a nawet pięcioma pasami ruchu. Samochody zajmują też miejsce po obu stronach jezdni, parkując skośnie w zatokach i na chodnikach. Tak szeroka jezdnia staje się zbędna w obliczu trwającej przebudowy placu Pięciu Rogów - zwraca uwagę Marzena Wojewódzka z wydziału prasowego stołecznego ratusza.
Jak dodaje, ruch samochodowy na Kruczej od momentu rozpoczęcia tej inwestycji znacznie spadł: - Było to do przewidzenia – analizy ruchu wykonane przed przebudową placu wskazywały, że przyczyni się ona do zmniejszenia liczby aut na Kruczej aż o tysiąc pojazdów na godzinę.
Dlatego urzędnicy zdecydowali się na przebudowę Kruczej na odcinku od Alej Jerozolimskich do Pięknej. - Zostanie jej nadany zdecydowanie śródmiejski charakter, zmieni się na wzór barcelońskiej La Rambli - twierdzi Wojewódzka. - Środek jezdni zajmie szeroki pasaż dla pieszych, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, pojawią się udogodnienia dla rowerzystów. Dzięki zmianie charakteru ulica Krucza stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich i miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii. Powstaną brakujące przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa i zieleń - wylicza urzędniczka.
Na razie analiza obszarowa
Ratusz informuje ponadto, że dokładny projekt przebudowy ulicy poprzedzi "obszarowa analiza ruchu", która pozwoli ocenić, jaki wariant przebudowy będzie najlepszy i jak należy zorganizować ruch na samej Kruczej i jej przecznicach. - Analiza będzie polegała na przeprowadzeniu pomiarów na wszystkich skrzyżowaniach na wspomnianym odcinku, a następnie na makrosymulacji ruchu. Pomiary zostaną przeprowadzone jesienią – trzykrotnie w danej lokalizacji w dwóch szczytach komunikacyjnych, czyli w godzinach 7-9 i 15-17. Pokażą, ile samochodów porusza się w miejscu badań. Z kolei makrosymulacja pozwoli sprawdzić, jak jeden i drugi wariant planowanej inwestycji wpłynie na ruch na Kruczej oraz jej najbliższe otoczenie - wyjaśnia Wojewódzka.
Według urzędników, przetarg na badania ruchu powinien zostać rozstrzygnięty jeszcze w wakacje, aby wykonawca mógł rozpocząć prace w terenie we wrześniu. Analiza ma być gotowa do końca roku. - Dzięki temu już na początku 2022 roku będzie można szukać projektanta tej przebudowy - przekonuje Wojewódzka.
Część większego planu
Inwestycja wpisuje się w szerszy plan Nowego Centrum Warszawy. W ubiegłym roku w ramach tego planu przebudowano aleję Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie prace trwają na placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ulicy Marszałkowskiej. Trwa również budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury i Nauki. Do końca roku zmiany przejdzie rondo Dmowskiego, a docelowo, w ciągu kilku najbliższych lat, w koordynacji z PKP PLK, które będą remontować tunel średnicowy, ratusz zamierza przebudować Aleje Jerozolimskie. Nowego charakteru ma też nabrać Marszałkowska od placu Konstytucji do placu Bankowego, a także okolice placu Trzech Krzyży. Miasto ma także w planach przebudowę placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego). Ostatnio wyłoniono też zwycięzców konkursu na przebudowę okolic ulicy Chmielnej, a tydzień temu ogłoszono konkurs na zagospodarowanie okolic ulic Złotej oraz Zgoda.
Prezydent stolicy Rafał Trzaskowski liczy, że dzięki tym wszystkim inwestycjom centralne ulice nabiorą "charakteru zrównoważonej przestrzeni miejskiej.". "W każdej z tych lokalizacji zmiany zakładają utworzenie przestrzeni wygodnej i przyjaznej dla pieszych i lokalnych przedsiębiorców, w tym uzupełnienie brakujących przejść w poziomie ulicy, kompleksowe sadzenie zieleni, budowę brakującej infrastruktury rowerowej, priorytet dla transportu publicznego i wyznaczanie miejsc parkingowych przy jezdni" - przekonuje ratusz w komunikacie.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: nito/Shutterstock