Tunel tramwajowy do Dworca Zachodniego nabiera kształtów

Powstaje tunel tramwajowy do Dworca Zachodniego
Tramwaj z Grójeckiej do Dworca Zachodniego
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Na Ochocie trwają prace przy budowie nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. W ramach inwestycji powstaje tunel, który pozwoli pasażerom na dojazd w rejon peronów. Podziemna przeprawa nabiera kształtów.

Postępują prace przy budowie około 500-metrowego tunelu tramwajowego, łączącego ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 roku z Dworcem Zachodnim.

Tramwaje Warszawskie opublikowały zdjęcia, które z lotu ptaka pokazują postępy na budowie. "Powstają kolejne sekcje stropu górnego – po ich zakończeniu wykonawca przystąpi do głębienia wykopu" - opisali w komunikacie tramwajarze.

Na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim zakończono prace konstrukcyjne. Obecnie toczą się roboty przy odtwarzaniu zagospodarowania terenu. Z kolei na poziomie -1 trwają zaawansowane prace wykończeniowe i instalacyjne.

"Wykonawca zasypuje już strop tunelu w miejscu południowej jezdni Alej Jerozolimskich i przygotowuje się do przełożenia ruchu między jezdniami - dzięki temu będą mogły ruszyć prace przy kolejnej części tunelu, po stronie Dworca Zachodniego" - wyjaśniali niedawno urzędnicy stołecznego ratusza.

Kulminacja utrudnień na Ochocie

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego wchodzi w etap wiążący się z kulminacją utrudnień dla pasażerów i kierowców. Na skrzyżowaniu ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha wykonawca przystąpi do kolejnych etapów budowy pełnej "gwiazdy" tramwajowej, czyli rozjazdów, które umożliwią przejazd tramwajów we wszystkich relacjach.

Nowy etap prac spowoduje wiele zmian w kursowaniu tramwajów i w organizacji ruchu kołowego. "Od poniedziałku, 2 czerwca tramwaje nie będą dojeżdżać do pętli P+R Al. Krakowska. Przerwa w kursowaniu tramwajów potrwa około 4,5 miesiąca. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 15 i 25, skrócone trasy 1 i 9 oraz uruchomione linie zastępcze - tramwajowa 75 oraz autobusowe Z9 i Z14. Ten etap prac wymaga także korekty tras linii autobusowych: 124,136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 oraz nocnych N01 i N43" - zapowiadał ratusz.

Prace przy budowie linii tramwajowej do Dworca Zachodniego
Prace przy budowie linii tramwajowej do Dworca Zachodniego
Źródło: Urząd m.st. Warszawy

W związku z zamknięciem przejazdu przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. wszystkie tramwaje na Ochocie będą kończyć bieg na pętli plac Narutowicza. 2 czerwca rozpocznie się zabudowywanie tymczasowego rozjazdu nakładkowego przy Och-Teatrze. Umożliwi on zawracanie tramwajów dwukierunkowych. Urzędnicy zapowiadają, że od wtorku, 3 czerwca, tramwaje linii 9 będą ponownie dojeżdżać do przystanku Och-Teatr.

Do pętli na placu Narutowicza dojadą tramwaje linii 1, 7, 14. Linia 15, w związku z pracami przy pl. Bankowym, będzie zawieszona. Linie 23 i 25 zostaną zastąpione przez linię 75 na trasie: Nowe Bemowo – Powstańców Śląskich – Radiowa – Dywizjonu 303 – Obozowa – Młynarska – Wolska – al. "Solidarności" – Okopowa – Towarowa – Al. Jerozolimskie – al. Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – 11 Listopada –Odrowąża – Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – Annopol. Linia 75 będzie kursować wyłącznie w dni powszednie.

Utrudnienia dla kierowców

Na Grójeckiej i alei Krakowskiej zostaną wytyczone tymczasowe buspasy. Na jezdni w kierunku Okęcia będą obowiązywać na odcinku od placu Zawiszy do przewiązki na wysokości Baśniowej i Winnickiej, natomiast w kierunku centrum od Lechickiej do przewiązki za Dickensa. 

Zamknięty odcinek ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Zamknięty odcinek ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy

Ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie zamknięta na około 300-metrowym odcinku między Białobrzeską a Grójecką. Ma to związek z rozszerzeniem obszaru robót przy układzie torowym i przebudowie ciepłociągu. Utrudnienia potrwają do przełomu lipca i sierpnia.

Zamknięty odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. kierowcy będą mogli objechać równoległymi ulicami, czyli Dickensa lub Kopińską.

Objazd dla zamkniętego odcinka ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Objazd dla zamkniętego odcinka ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy

Tunel doprowadzi w rejon peronów

Jedna trzecia trasy tramwaju do Dworca Zachodniego znajdzie się w tunelu. Będzie on częścią 1,6-kilometrowej trasy tramwajowej, która połączy Grójecką z Dworcem Zachodnim. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Z kolei na Grójeckiej powstanie węzeł, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Tramwaj do Dworca Zachodniego (mapa)
Tramwaj do Dworca Zachodniego (mapa)
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów. Podziemny przystanek końcowy będzie połączony schodami ruchomymi i windami z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. "Dzięki temu przesiadki będą wygodniejsze i krótsze" - zaznaczyły Tramwaje Warszawskie.

Według szacunków z nowej trasy skorzysta ponad 1,2 miliona pasażerów rocznie. Tramwaj dowiezie i odwiezie pasażerów niezależnie od warunków ruchu drogowego. Czas przejazdu tramwajem do Grójeckiej wyniesie pięć minut, do placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.

Podziemny przystanek przy Dworcu Zachodnim
Podziemny przystanek przy Dworcu Zachodnim
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tramwaju do Wilanowa, czyli obwodowej trasy, która docelowo połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Jak podkreśliły Tramwaje Warszawskie, inwestycja jest dofinansowana z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym.

Czytaj także: