Warszawska kampania dotarła do Bułgarii. Jaki chwali metro w Sofii

Patryk Jaki złożył wizytę w Sofii
Patryk Jaki złożył wizytę w Sofii
Źródło: Patryk Jaki / Twitter

- Stolica Bułgarii otworzy do 2020 roku 35 kilometrów metra. Skoro ona potrafiła, Warszawa też może - mówił w czwartek w Sofii kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Warszawy. Patryk Jaki przekonywał, że stolica Bułgarii buduje metro szybciej, mimo iż dysponuje znacznie mniejszym budżetem na ten cel.

- To, co dziś tu widzimy, to jest niestety wielki wstyd dla rządzącej Warszawą obecnie PO. My przez 12 lat słyszymy, że metra nie da się szybciej budować, że wszystko dzieje się w sposób zaplanowany. Tymczasem zobaczcie państwo - stolica Bułgarii, dużo słabsza gospodarczo od nas, mająca ponad cztery razy niższy budżet niż budżet Warszawa, do 2020 roku otworzy 35 kilometrów metra, dokładnie w takim samym czasie, jak Hanna Gronkiewicz-Waltz rządzi Warszawą - powiedział podczas konferencji prasowej na jednej ze stacji sofijskiego metra.

Dowodził, że Sofii udało się to osiągnąć, mimo że jej budżet wynosi zaledwie 4 miliardy złotych (w przeliczeniu), przy ponad 17-miliardowym budżecie Warszawy.

"Cena budowy jedna z najniższych na świecie"

Podkreślił, że w ciągu ostatnich 12 lat, gdy stolicą rządzi PO, w Warszawie powstało nieco ponad 10 kilometrów podziemnej kolejki.

Dodał, że budowa jednego kilometra tunelu kosztuje w Bułgarii, w przeliczeniu, około 120 milionów złotych. Dowodził, że to "trzy razy taniej, a niektóre odcinki sześć razy taniej" niż w Warszawie. Stwierdził, "cena budowy metra w Sofii jest jedną z najniższych na świecie". Zwracał też uwagę, że koszty budowy metra w Warszawie są znacznie wyższe niż w wielu europejskich stolicach.

Kandydat Zjednoczonej Prawicy stwierdził również, że spotkał się z członkiem zarządu sofijskiego metra Krasimirem Sawowem, który przybliżył historię jego rozbudowy w ostatnich latach. Sawow miał mówić też o źródłach finansowania tej inwestycji, jej kosztach, planach dalszej rozbudowy, statystykach przepustowości podziemnej kolejki, a także infrastrukturze, w którą wyposażono poszczególne stacje metra.

Jaki wyjaśnił, że w rozmowie z Sawowem przytoczył argumenty wiceprezydent Warszawy Renaty Kaznowskiej, która mówiła we wtorek między innymi, że szybka budowa metra w Sofii - w latach 2006-2018 była możliwa dzięki wykorzystaniu infrastruktury przygotowanej za poprzedniego ustroju.

Według wiceprezydent w bułgarskiej stolicy metro buduje się "po taniości". Wskazała, że niektóre stacje nie mają w ogóle schodów ruchomych, jest też bardzo mało wind. - Nie wiem, czy chcielibyśmy, żeby tak w Warszawie wyglądało metro - powiedziała. Według niej pociągi na stacjach pojawiają się nawet w odstępach 8-9 minut.

"Nie mówcie, że się nie da"

Według Jakiego Sawow odparł, że w Sofii "prawie wszystkie stacje metra są wyposażone w windy i ruchome schody", a pociągi kursują średnio co 3-4 minuty. Miał dodać też, że z roku na rok metro przewozi coraz więcej pasażerów. Obecny na konferencji aktywista miejski skomentował dane, dowodząc, że w tym samym czasie ogólna liczba pasażerów podróżujących komunikacją miejską w Sofii spadła.

- Nie mówcie, że się nie da - skoro stolica Bułgarii potrafiła, stolica Polski też musi. Musimy mieć ambitną Warszawę, ambitne plany. Warszawa zasługuje na to, aby przyśpieszyć budowę metra - podkreślił Jaki. - My pokazujemy dziś państwu, że można. Skoro w słabszej gospodarczo Bułgarii, która ma tyle problemów, można budować trzy razy szybciej metro, to w Warszawie też można - dodał.

Zaznaczył, że władze Sofii dokładnie zaplanowały już budowę trzeciej linii, a w Warszawie takich planów nie ma. - Kierownictwo metra bułgarskiego wskazało nam, że dla nich jest szansą budowanie linii do peryferyjnych dzielnic. A rzecznik warszawskiego ratusza mówi, że to bzdura budować na peryferia. Wprost przeciwnie. Warszawa musi mieć metro pociągnięte na Białołękę, w stronę Wawra, a przede wszystkim na Pragę Południe - argumentował polityk Zjednoczonej Prawicy.

Jaki podtrzymał też swoją wcześniejszą zapowiedź, że gdy zostanie prezydentem stolicy, od razu przystąpi do planowania i budowy III i IV linii metra. III nitka miałaby przebiegać od Białołęki do Wilanowa. Natomiast IV z Marysina Wawerskiego na Ursus.

Jaki podkreślił w czwartek, że "chciałby sprawić", by metro w Warszawie budowano tak szybko jak w Sofii. - W moim przekonaniu metro powinno być najważniejszym środkiem transportu w takiej metropolii jak Warszawa - oświadczył.

W Warszawie budowa sześciu stacji

Jak podaje warszawski ratusz, w ciągu ostatnich 12 lat w Warszawie powstało 11 stacji metra – dokończony został bielański odcinek I linii metra i wybudowano centralny odcinek II linii metra łączący oba brzegi Wisły. Łącznie to ponad 10,5 kilometra podziemnej kolei. Z kolei w Sofii, według danych miejscowego metra, w tym samym okresie powstało 27 stacji oddalonych od siebie średnio o kilometr.

Razem obie linie warszawskiego metra tworzy obecnie ponad 29 kilometrów tuneli oraz 28 stacji. Trwa rozbudowa: obecnie powstają trzy stacje na Woli oraz trzy na Pradze Północ i Targówku. Na tym konkrety się nie kończą. W następnej kolejności mają powstać trzy kolejne stacje na Targówku, a także pięć na Woli i Bemowie, gdzie znajdzie się również stacja techniczno-postojowa. Druga linia ma zostać ukończona do 2023 roku.

CZYTAJ TEŻ TEKST TVNWARSZAWA.PL O TYM, JAK WYGLĄDA METRO W SOFII

Wyjazd do Sofii to pierwsza odsłona akcji "Nie mówcie, że się nie da!" zainaugurowanej w poniedziałek. W jej ramach Jaki chce porównywać różne obszary pracy samorządu Warszawy z innymi stolicami o zbliżonym do polskiej stolicy potencjale i liczbie mieszkańców.

Po metrze, w kolejnych odsłonach akcji mają być porównywane również działania samorządów, m.in. w obszarze dróg, sportu, środowiska, zarządzania odpadami czy polityki przestrzennej.

KANDYDACI NA PREZYDENTA WARSZAWY O ROZBUDOWIE METRA:

Kandydaci o metrze

Kandydaci o metrze

Źródło: TVN24
"To jest naprawdę wstyd dla Warszawy"
"To jest naprawdę wstyd dla Warszawy"
Teraz oglądasz
"To musi być system"
"To musi być system"
Teraz oglądasz
Sofijscy aktywiści "przywitali" Patryka Jakiego
Sofijscy aktywiści "przywitali" Patryka Jakiego
Teraz oglądasz

Kandydaci o metrze

PAP/ran/b

Czytaj także: