"Film, którego wolałbyś nie zobaczyć". PKP ostrzegają

Kolejarze przestrzegają przed niebezpiecznymi zachowaniami
Źródło: TVN24
Taranują rogatki, ignorują migające światła i znaki stop. Kamery w okolicy przejazdów kolejowych zarejestrowały mnóstwo niebezpiecznych i nieodpowiedzialnych zachowań. Kolejarze pokazują je na filmie, by ostrzegać. Niektórym ryzykantom się upiecze, część podobnych sytuacji kończy się jednak tragicznie.

Taranują rogatki, ignorują migające światła i znaki stop. Kamery w okolicy przejazdów kolejowych zarejestrowały mnóstwo niebezpiecznych i nieodpowiedzialnych zachowań. Kolejarze pokazują je na filmie, by ostrzegać. Niektórym ryzykantom się upiecze, część podobnych sytuacji kończy się jednak tragicznie.

To kolejna edycja kampanii edukacyjnej "Bezpieczny przejazd".

Setki poszkodowanych

Jak wynika z danych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ubiegłym roku w wyniku nieprzestrzegania przepisów na przejazdach kolejowo-drogowych poszkodowanych zostało 69 osób. Ponad 240 ucierpiało w skutek wtargnięcia na tory w niedozwolonych miejscach.

Nielegalnie przechodzą przez tory. "Będą dodatkowe zabezpieczenia"

W czasie inauguracji tegorocznej akcji kolejarze przedstawili także bardziej optymistyczne statystyki. Od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44 proc. Rok 2014 był pod najbezpieczniejszy w historii.

– Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe są bezpieczne. Niezależnie od kategorii, gwarantują pieszym i kierowcom bezpieczne pokonanie torów. Pod jednym warunkiem: poszanowania przepisów o ruchu drogowym. A z tym w Polsce wciąż jest największy problem, bo wielu z nas mniej lub bardziej świadomie je ignoruje – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.

Od 11 lat ten sam cel

Kampania "Bezpieczny przejazd" prowadzona jest już od 11 lat. Do tej pory koncentrowała się przede wszystkim na informowaniu o tragicznych skutkach zderzenia z pędzącym pociągiem.

Akcję wspierają eksperci z dziedziny bezpieczeństwa: prof. Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. psych. Adam Tarnowski, dr n. med. Krzysztof Kowalczuk z Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej oraz Jakub Niklas, IPRON Consulting.

"Przez tory, jak nie ma policji". Liczą, że zdążą przed pendolino

Niezmienny pozostaje cel ogólnopolskich działań – minimalizacja liczby zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu ludzi na terenach kolejowych.

Na polepszenie bezpieczeństwa mają wpłynąć także nowe inwestycje. – Wdrążyliśmy program modernizacji 300 przejazdów. To są też programy budowy dwupoziomowych skrzyżowań, np. na trasie z Warszawy do Gdyni powstało 100 wiaduktów. Bezkolizyjne przejazdy powstają też na trasie z Warszawy do Łodzi – wylicza Maciej Dutkiewicz, rzecznik spółki.

"Szlaban na ryzyko!"

jk/lulu

Czytaj także: