Google wkroczył na rynek tabletów i ma nadzieję powtórzyć sukces swojego systemu operacyjnego Android na rynku smartphonów. Urządzenie o nazwie Nexus 7 ma zawojować rynek mniejszych tabletów i pokonać swojego głównego rywala - Kindle Fire od Amazona. W najtańszej wersji urządzenie Google'a ma kosztować 199 dolarów.
Prezentacji nowego urządzenia dokonano na dorocznej konferencji Google I/O w San Francisco. Zjechali się na nią z całego świata twórcy internetowych aplikacji korzystających z rozwiązań stworzonych przez koncern. Łącznie na konferencji stawiło się około 5,5 tysiąca osób. Tradycyjnie podczas szeregu pokazów Google zaprezentował swoje najnowsze dzieła.
Cios w Amazona
Największe znaczenie dla zwykłego konsumenta ma nowy tablet - Nexus 7. To pierwsza próba wejścia na ten rynek w wykonaniu Google. Wraz z tabletem zaprezentowano nową wersję popularnego systemu operacyjnego Google Android w wersji 4.1, nazwanego "Jelly Bean", który ma być jedną z podstaw sukcesu Nexusa. Według Google oprogramowanie jest wyraźnie szybsze i sprawniejsze od poprzednich wersji.
Nowy tablet od Google w zamierzeniu twórców ma nie być bezpośrednią konkurencją dla hegemona na tym rynku, czyli iPada. Nexus 7, produkowany przy współpracy z tajwańskim Asusem, ma przekątną ekranu jedynie 7 cali, czyli o niemal trzy cale mniej niż w dziele Apple'a. Ma też mniej gadżetów, takich jak na przykład aparaty z dwóch stron obudowy, czy ekran bardzo wysokiej rozdzielczości. W zamian Google kusi klientów znacznie niższą ceną wynoszącą 199 dolarów za wersję z ośmioma gigabajtami pamięci. Za 16 GB trzeba dopłacić 50 dolarów.
Nexus 7 ma być w założeniu narzędziem służącym głównie do korzystania z internetu i w przyszłości korzystającym z licznych aplikacji tworzonych pod system Android.
Nowe horyzonty dla Androida
Ponieważ Google nie chce na razie próbować walczyć z Apple, głównym konkurentem Nexusa 7 będzie tablet Amazona, Kindle Fire (choć ten bazuje na open-source'owym Androidzie). - Mogliby równie dobrze nazwać to "Zabójca Kindle Fire". W sposób oczywisty celują na rynkową pozycję numer dwa za iPadem, którą obecnie zajmuje tablet Amazona - stwierdził Chris Silva, analityk z grupy Altimeter.
Głównym problemem w zdobyciu popularności wśród konsumentów będzie to, że o tablecie od Google jeszcze mało kto słyszał. Wąskim gardłem może być też dystrybucja. Google planuje sprzedawać Nexusa 7 jedynie przez swoją stronę.
Szefom koncernu zależy przede wszystkim na rozpowszechnieniu ich systemu operacyjnego Android również na tablety. Obecnie przeważa on na smartphonach, ale w dziedzinie małych przenośnych komputerów przegrywa. Ogranicza to wpływy Google z tego dynamicznie rozwijającego się rynku tabletów.
Autor: mk\mtom / Źródło: Reuters