Radni przyjęli w budżet Krakowa na 2015 r. Po poprawkach więcej pieniędzy będzie m.in. na budżet obywatelski, budowę ścieżek rowerowych i utrzymanie zieleni. Dla mieszkańców miasta szczególne znaczenie będzie mieć jednak to, że prezydentowi udało się przekonać radnych do swojego planu przebudowy torowiska wokół Plant. To oznacza, że zostanie tam wprowadzony ruch jednokierunkowy.
- Tak krawiec kraje, jak mu materiału staje – mówił o budżecie przewodniczący klubu radnych PO Andrzej Hawranek. Dodał, że udało się jednak zwiększyć wydatki na zadania, na których PO szczególnie zależało m.in. na budowę ścieżek rowerowych, remonty dróg, utrzymanie zieleni czy zakup tomografu dla Szpitala Miejskiego im. G. Narutowicza.
Klub radnych PiS nie zdołał przeforsować zwiększenia o 1 mln zł wydatków na dofinansowanie obiadów w stołówkach szkolnych ani pomysłu bezpłatnej komunikacji dla gimnazjalistów.
Za przyjęciem budżetu było 23 radnych, przeciw 19.- Budżet miasta jest kompromisem między życzeniami a możliwościami – mówił dziękując radnym prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
- Głosowaliśmy przeciwko przyjęciu budżetu, bo w niewielkiej liczbie uwzględnione zostały nasze poprawki, a najważniejsze z nich odrzucone. Ten budżet jest spełnieniem koncertu życzeń PO – powiedział przewodniczący klubu PiS Włodzimierz Pietrus. - Na „nasze” inwestycje uzyskaliśmy kilkanaście milionów złotych, PO na swoje poprawki otrzymało około 70 mln. Prezydent pewnie uznał, że ważniejszy jest partner, z którym jest w koalicji – dodał Pietrus. Podkreślił też, że część inwestycji, na które Prawo i Sprawiedliwość otrzymało fundusze, jest zgodne z tymi, które zgłaszało również PO.
Pieniądze głównie na inwestycje
Dochody miasta w 2015 r. mają wynieść 4 mld 101 mln zł, a wydatki 4 mld 174,5 mln zł. Deficyt budżetowy sięgnie 73,4 mln zł.Na inwestycje przeznaczonych będzie ok. 650 mln zł, z czego 310,3 mln zł (spadek o 23 proc.) na inwestycje strategiczne. Największymi z nich będą: zakończenie linii tramwajowej Lipska - Wielicka (94 mln zł), przebudowa odcinka Rondo Mogilskie - plac Centralny (58,3 mln zł), modernizacja torowisk tramwajowych (39,6 mln zł).
Rozpocząć mają się: rozbudowa ul. Igołomskiej (12,5 mln zł), budowa linii tramwajowej Krowodrza Górka - Górka Narodowa (1,8 mln zł, będzie ona prawdopodobnie współfinansowana przez UE) oraz przygotowania do budowy tzw. trasy łagiewnickiej z linią tramwajową (7,1 mln zł).62 mln zł będzie przeznaczone na likwidację tzw. niskiej emisji, czyli pieców na paliwa stałe.
Na budowę ścieżek rowerowych będzie w tegorocznym budżecie 12,7 mln zł, na remonty, bieżące utrzymanie i oznakowanie dróg oraz strefę parkowania w sumie 64 mln zł, na utrzymanie zieleni miejskiej 17,5 mln, a wliczając rewaloryzację parków - 24,5 mln zł.
Po poprawkach 3 mln zł zostanie przeznaczonych na budowę kolejnych „Smoczych skwerów”, czyli placów rekreacyjnych dla dzieci i dorosłych, 3,5 mln zł na pierwszy etap tworzenia parku rzecznego „Ogród Płaszów”. 2,4 mln zł ma kosztować oświetlenie Bulwarów Wiślanych - od mostu Dębnickiego do Grunwaldzkiego i od mostu Piłsudskiego do mostu Kotlarskiego.
Z 3,5 do 10 mln zł wzrośnie ogólnomiejski budżet obywatelski. Dodatkowo 7 mln zł trafi do budżetów dzielnic – o rozdziale niemal całej tej kwoty na zadania dzielnicowe mają zdecydować mieszkańcy.
Jednokierunkowy ruch wokół Plant
Przyjęcie budżetu w tej formie oznacza też, że – wbrew sprzeciwowi części radnych – zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy wokół Plant.
Pomysł wprowadzenia ruchu jednokierunkowego został odrzucony podczas poprzedniej kadencji prezydenta. Wtedy jednak projekty dotyczyły całości torowiska dookoła centrum miasta – teraz zmiany mają objąć odcinek między ulicą Piłsudskiego a Dworcem Głównym i zostały pozytywnie zaopiniowane przez ekspertów. Taka modernizacja ma wpłynąć dobrze na środowisko i ułatwić poruszanie się pieszym oraz rowerzystom, a także „ulżyć komunikacji miejskiej”.
- Dzięki wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego odciążymy tę okolicę, kierowcy nie będą sobie skracać drogi przez centrum - podsumowuje Monika Chylaszek, rzecznik prezydenta Krakowa.
Chociaż radni początkowo sprzeciwiali się temu pomysłowi, przyjęcie budżetu świadczy o tym, żeostatecznie przystali na propozycję Majchrowskiego. W budżecie bowiem ujęty był plan przebudowy torowiska w sposób, który wymuszałby wprowadzenie ruchu jednokierunkowego - odrzucenie go oznaczałoby konieczność przygotowania nowych, kosztownych dokumentów a miasto mogłoby utracić unijną dotację.
Szansa na kolejne poprawki
Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel mówił radnym, że nieuwzględnienie poprawek zgłaszanych do budżetu nie oznacza, że zapisane w nich zadania przepadły, bo w trakcie roku pojawiają się dodatkowe pieniądze, choćby oszczędności po przetargach, co pozwoli na realizację części zadań.
Skumulowane zadłużenie Krakowa na koniec w 2015 r. ma wynieść 2 mld 21 mln.
Autor: wini/kv / Źródło: TVN24, PAP