Buspasy, oddzielenie torowiska od ulicy i zakazy skrętów w lewo - dzięki temu przejazd tramwajem przez ulicę Dąbrowskiego ma odbywać się sprawniej. To szczególnie ważne teraz, kiedy w związku z remontem ronda Kaponiera ta trasa stała się objazdem.
Uruchomienie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju było rewolucją komunikacyjną dla Piątkowa. Dzięki niemu dojazd z osiedla Sobieskiego do mostu Teatralnego trwa kwadrans. Na drugim biegunie było torowisko na ul. Dąbrowskiego. Tam pokonanie odległości między niektórymi przystankami zgodnie z rozkładem miało trwać ok. 2 minut, a zajmowało kwadrans. Remont ronda Kaponiera i skierowanie tą trasą dodatkowych linii poskutkowały wprowadzeniem zmian, dzięki którym o ulicy Dąbrowskiego powinno przestać się mówić jako o "Poznańskim Wolnym Tramwaju".
Oddzielić samochody od tramwajów
Największym kłopotem na ulicy Dąbrowskiego były samochody stojące na torowisku i blokujące bimbom (w gwarze poz. bimba to tramwaj - red.) przejazd. Teraz jest to już nielegalne - torowisko od Ogrodów do Rynku Jeżyckiego zostało wydzielone za pomocą ciągłych linii.
- Jeśli kierowcy samochodów będą przestrzegać zakazu wjazdu za te linie, pozwoli to tramwajom jechać bez zbędnych przestojów - tłumaczy Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań.
Zlikwidowana została także część lewoskrętów. Z ulic Szamotulskiej, Długosza i Kraszewskiego kierowcy nie będą mogli skręcać w lewo, w ulicę Dąbrowskiego. Nie będzie również możliwości skręcania z ulicy Dąbrowskiego w ulicę Kraszewskiego.
Zarząd Dróg Miejskich prosi także kierowców, by w miarę możliwości omijali skrzyżowania Roosevelta/Dąbrowskiego, Dąbrowskiego/Kościelna, by nie blokować tam jadących tramwajów.
Nowe buspasy
Zmiany odczują także pasażerowie autobusów linii 82, 91 i 95. Od Ogrodów do Żeromskiego, po dwóch stronach jezdni, wprowadzono pasy tramwajowo-autobusowe, które biegną po torowisku. Dzięki nim autobusy nie będą musiały stać w korkach aż do przystanków tramwajowych przy skrzyżowaniu z ulicami Żeromskiego i Przybyszewskiego.
Docelowo autobusy jadące w kierunku tego skrzyżowania mają przejeżdżać przez przystanek linii 7. - Nasze brygady torowe odpowiednio przygotowały i utwardziły torowisko. Pracownicy ZDM wyprofilowali już krawężniki przy wyjeździe z przystanku - informuje o postępie prac Gajdzińska.
Autor: FC/mz / Źródło: TVN24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | Krzysztof Dostatni