Jak zapewniają w komunikacie prasowym urzędnicy, linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.
- Budujemy końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie, rozpoczęły się również prace nad projektem dla pierwszego odcinka linii M3, teraz rozpoczynamy przygotowanie projektu dla czwartej linii. Właśnie w taki sposób konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii - systemu metra w Warszawie do 2050 roku - podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Najlepsza oferta wybrana
Postępowanie na wyłonienie wykonawcy prac przedprojektowych linii M4 zostało ogłoszone w marcu tego roku.
"Krajowa Izba Odwoławcza 14 sierpnia 2024 roku oddaliła odwołanie firmy ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o. o. od wyboru najkorzystniejszej oferty. Tym samym KIO potwierdziła poprawność przeprowadzenia procedury wyboru najkorzystniejszej oferty, złożonej przez Metroprojekt sp. z o.o" - piszą w komunikacie przedstawiciele stołecznego ratusza.
W ramach prac przedprojektowych przygotowana zostanie następująca dokumentacja: Projekt Koncepcyjny – Raport wstępny; Ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; Dokumentacja Hydrogeologiczna i Geologiczno-Inżynierska; Projekt Koncepcyjny – Raport końcowy. Efektem końcowym Opracowania będą wskazania i odpowiedzi na kluczowe dla planowania tej inwestycji kwestie, m.in. dalsze decyzje związane z ewentualnym etapowaniem i kolejnością realizacji.
Czy pojedzie z nami maszynista?
Jednym z najistotniejszych elementów do rozstrzygnięcia, jak twierdzą urzędnicy, będzie odpowiedź na pytanie - czy metro ma kursować w trybie autonomicznym, czy z udziałem maszynistów?
"Ta kwestia rzutuje na późniejszą eksploatację, budowę STP i centralnej dyspozytorni oraz połączenia z innymi liniami. Prace przedprojektowe to także szczegółowa analiza trasy linii M4, która obejmie lokalizację obiektów – usytuowanie ich w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód. W efekcie przygotowany zostanie dokładny przebieg tunelu metra, a także lokalizacje korpusów stacji" - tłumaczy ratusz.
Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.
Co dalej? Przedmiot zamówienia nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju/wykończenia hal peronowych i hal odpraw, szczegółowej formy i kształtu pawilonów wyjściowych stacji metra oraz zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych linii metra. Elementy wystroju będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez m.st. Warszawa.
Autorka/Autor: kz/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa