Kolejarze wraz ze Stołecznym Zarządem Rozbudowy Miasta podpisali w czwartek z wykonawcą umowę na budowę tunelu pod torami na ulicy 1 Praskiego Pułku WP w Wesołej. Prace ruszą w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Tunel ma być gotowy w drugiej połowie 2027 roku.
"Konsekwentnie realizujemy obietnice budowy bezkolizyjnych, bezpiecznych przejazdów przez linię kolejową nr 2. Wiadukt w ul. Chełmżyńskiej w Rembertowie już powstaje, a dziś podpisana została umowa na budowę tunelu w Wesołej. Na tym jednak nie koniec. W najbliższym czasie ruszą prace przy budowie kolejnego tunelu – również w Rembertowie, ale w ul. Marsa" - powiedział cytowany w komunikacie prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Prace, które ruszą w ciągu najbliższych dwóch miesięcy, rozpoczną się od budowy tymczasowego przejazdu kolejowego w ul. Żółkiewskiego. W najbliższych miesiącach powstanie także przejście dla pieszych przez linię kolejową po wschodniej stronie przystanku kolejowego Warszawa Wesoła i tymczasowy peron przy torze w stronę Rembertowa. W ramach inwestycji istniejące perony zostaną zastąpione nowymi, wybudowanymi po zachodniej stronie tunelu.
Tunel i trzy ronda
W tunelu na ul. 1 Praskiego Pułku o długości 180 metrów znajdzie się jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, jednostronny chodnik oraz ścieżka rowerowa oraz wyjścia prowadzące na perony przystanku kolejowego Warszawa Wesoła oraz pobliskiego przystanku autobusowego.
Wybudowane będą także m.in. trzy ronda: pierwsze na skrzyżowaniu ulic 1 Praskiego Pułku, Sikorskiego i Kilińskiego, kolejne na ulicy Okuniewskiej, po zachodniej stronie tunelu oraz trzecie rondo pozwalającego skomunikować biegnącą w tunelu ul. 1 Praskiego Pułku z osiedlem Plac Wojska Polskiego.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ:
- Budowa skrzyżowań bezkolizyjnych znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort podróżowania. To infrastruktura ważna dla mieszkańców, którzy będą mogli sprawniej przejechać na drugą stronę torów bez uciążliwego stania w korkach. Przed nami kolejne zadania związane z budową skrzyżowań bezkolizyjnych, jesteśmy bowiem na etapie analiz ponad 50 wniosków w ramach programu wiaduktowego - zaznaczył prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Piotr Wyborski.
Koszt inwestycji, która ma się zakończyć w drugiej połowie 2027 r., wyniesie ok. 93,9 mln zł i zostanie pokryty wspólnie, w równych częściach, przez m.st. Warszawę oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Podobne zasady w Rembertowie
Na tych samych zasadach w sąsiednim Rembertowie budowany jest wiadukt nad linią kolejową nr 2 przechodzącą przez ul. Chełmżyńską, który ma być gotowy pod koniec roku.
- W najbliższych miesiącach ma się także rozpocząć budowa trzeciego, bezkolizyjnego przejazdu przez linię kolejową nr 2 – tunelu w ul. Marsa. W trwającym przetargu na realizację tej inwestycji wpłynęły dwie oferty. Wybrany wykonawca będzie miał 29 miesięcy na wybudowanie tunelu i przebudowę okolicznych dróg- - przekazała rzecznik SZRM Agata Choińska-Ostrowska.
Autorka/Autor: pop
Źródło: PAP/tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PLK SA