Trwają prace na Trasie Łazienkowskiej związane z przebudową wiaduktów przy Agrykoli. W sobotę plac budowy odwiedził nasz reporter.
- Zgodnie z zapowiedzią rondo Sedlaczka jest zablokowane. Zaczęło się rozbieranie estakady północnej w kierunku centrum. Część jest już wyburzona - relacjonował Artur Węgrzynowicz z tvnwarszawa.pl, który w sobotę był na miejscu.
Wiadukt północny składa się z siedmiu trzyprzęsłowych ram, czyli w sumie z 21 przęseł. Rozbiórka każdej z ram będzie się rozpoczynała od rozkuwania lekkim sprzętem pasa o szerokości około pół metra od strony wiaduktu południowego. Następnie będą rozkuwane i obalane elementy pomostu od drugiej strony i usuwane materiały z rozbiórek wraz z rozkuwaniem podpór i fundamentów wiaduktu. Jak zapewnia miasto, prace rozbiórkowe nie będą miały wpływu na ruch odbywający się po sąsiednim, południowym wiadukcie.
Równolegle do prac rozbiórkowych będzie trwała budowa ścian oporowych nasypów i fundamentów podpór nowego wiaduktu północnego. Rozbiórka wiaduktu południowego ruszy po skierowaniu ruchu na nowo wybudowany wiadukt północny. "Przejazd Trasą Łazienkowską ma być zachowany przez cały czas trwania inwestycji" - zaznacza ratusz.
Konstrukcje z lat 70. zostaną rozebrane
Stare wiadukty zostały wybudowane wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i oddane do użytku w 1974 roku. Żelbetowe konstrukcje mają po 400 metrów długości. Korzysta z nich ponad 110 tysięcy pojazdów dziennie.
W 2015 roku specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, w której rekomendowali rozebranie obiektów i odbudowanie ich od podstaw. W maju 2020 roku do czasu przebudowy wprowadzono na nich ograniczenia tonażowe (do 5 ton dla pojazdów poruszających się lewymi, wewnętrznymi pasami) i prędkości (do 40 km/h).
"Na nowych, trwalszych, ładniejszych i bardziej wytrzymałych wiaduktach przy parku Agrykola zostaną wytyczone obustronne ciągi pieszo-rowerowe, powstaną też pochylnie, które poprawią dostępność Trasy Łazienkowskiej dla osób z ograniczeniami ruchowymi" - zapowiada miasto.
Wykonawcą robót budowlanych jest firma SKANSKA. Prace mają zakończyć się do marca 2024 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl