Zakończyła się przebudowa niebezpiecznego przejścia dla pieszych na Marszałkowskiej, przy placu Bankowym. Zebra zyskała sygnalizację świetlną i szerszy chodnik od strony Elektoralnej.
Było to jedyne przejście dla pieszych na blisko trzykilometrowym odcinku ulicy Marszałkowskiej w stronę placu Konstytucji, na którym ruchem nie sterowały światła. Trzy pasy ruchu w obu kierunkach zachęcały kierowców do szybkiej jazdy, dlatego dochodziło do wielu niebezpiecznych sytuacji z udziałem pieszych. Przejście zostało wyposażone w sygnalizację, która obejmuje obie jezdnie oraz torowisko tramwajowe. Zainstalowano automatyczną detekcję pieszych i pojazdów.
"Charakterystyczne żółte przyciski są jedynie uzupełnieniem - między innymi zawierają dodatkowe informacje przydatne dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowe i modernizowane sygnalizacje co do zasady mają zaprogramowany priorytet dla komunikacji zbiorowej, przejazd tramwajów nie powinien więc być utrudniony mimo dodatkowych świateł" - zaznaczył Zarząd Dróg Miejskich.
Poszerzony chodnik, przejazd rowerowy
Przy okazji zmieniona została geometria skrzyżowania z ulicą Elektoralną. Jej wlot zyskał nowy profil, dzięki czemu znalazło się miejsce na poszerzenie chodnika przy południowo-zachodnim narożniku. Do tej pory był bardzo wąski, bo częściowo znajduje się na podwyższeniu, do którego prowadzą schody.
Aby piesi mieli więcej miejsca, przesunięta została sama zebra. Obok niej wyznaczony został przejazd rowerowy. Na razie po obu stronach kończy się ślepo, ale - jak zapewniają drogowcy - "będzie potem połączony z infrastrukturą rowerową planowaną w ramach przebudowy Marszałkowskiej na odcinku od placu Bankowego do Królewskiej".
Teraz "Zielona Marszałkowska"
Wschodnia nitka Marszałkowskiej w rejonie przejścia zachowała trzypasmowy przekrój. Po stronie zachodniej przejście jest teraz przez dwa pasy. Nowa geometria została dostosowana do planów wynikających z koncepcji "Zielonej Marszałkowskiej". Po zachodniej stronie ulicy pomiędzy placem Bankowym a Królewską ma powstać dwukierunkowa droga dla rowerów oraz szpaler drzew. Parkowanie zostanie wtedy przeniesione z chodnika na jezdnię. Projektowanie tych zmian trwa, a ich realizacja będzie najprawdopodobniej możliwa w 2022 i 2023 roku.
Przed przebudową przejście przy placu Bankowym było jednym z najbardziej niebezpiecznych w całej stolicy. Piesi przechodzący tamtędy nie mieli łatwego zadania, ponieważ musieli pokonać sześć pasów ruchliwej Marszałkowskiej oraz tory tramwajowe.
Źródło: PAP, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM