Rusza drugi przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje nowe Aleje Jerozolimskie. Pierwszy został unieważniony, bo oferty były zbyt wysokie i miały wady "formalne". Na złożenie nowych propozycji firmy mają czas do 23 sierpnia.
Jak informowaliśmy w połowie lipca, w poprzednim przetargu do realizacji zadania zgłosiły się cztery firmy: Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy, Progreg z Krakowa i Safege z Warszawy. Oferty mieściły się w przedziale od 3,6 do 5,8 miliona złotych. Wszystkie okazały się jednak zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu. Jak czytaliśmy w uzasadnieniu decyzji, "ceny przekraczają kwotę przeznaczoną przez zamawiającego na realizację zamówienia. Zamawiający informuje, że nie posiada dodatkowych środków na realizację zamówienia".
Drugi przetarg na projekt przebudowy Alej Jerozolimskich
Zarząd Dróg Miejskich zdecydował o powtórzeniu postępowania. Jak poinformował w poniedziałek ratusz, chodzi o przygotowanie projektu całkowitej przebudowy Alej Jerozolimskich na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle'a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego.
Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. "Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem średnicowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji będzie więc uzależniony od harmonogramu prac kolejowych" - czytamy w komunikacie ratusza. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 23 sierpnia.
Zapytaliśmy ZDM o to, czy w drugim przetargu są jakieś zmiany. - Zakres jest ten sam, jaki był w pierwszym przetargu. Są jedynie drobne zmiany proceduralne, jeśli chodzi o wybór oferty, plus uwzględnienie pytań, jakie padły w tym pierwszym przetargu - zapewnił nas rzecznik ZDM Jakub Dybalski.
W połowie lipca drogowcy uspakajali, że przetarg nie jest zagrożony, a na projekt zabezpieczone jest 1,5 miliona złotych w budżecie. Mikołaj Pieńkos z ZDM precyzował jednak, że to kwota szacowana na wstępnym etapie. Podkreślał też, że chodzi o generalną przebudowę dużego odcinka w ścisłym centrum, w tym przebudowę torowiska, kilkunastu sygnalizacji czy projekt przejścia podziemnego. Drogowcy oszacowali, że to wszystko może kosztować około trzech-czterech milionów złotych, ale trudno im przewidzieć cenę dokładnie, bo nie mają porównania z innymi podobnymi inwestycjami. Po unieważnieniu pierwszego przetargu był też plan, by na najbliższej sesji rady miasta zapowiadanej na 26 sierpnia, poprosić radnych o dodatkowe pieniądze na projekt.
Aleje Jerozolimskie po przebudowie. Co się zmieni?
Urzędnicy zapowiadają, że Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne, drogami rowerowymi o szerokości trzech metrów po obu stronach. Jezdnia w każdą stronę będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania. Pojawią się też zielone nasadzenia.
Docelowo zamiast ronda Dmowskiego i rodna de Gaulle'a powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. W obu lokalizacjach pojawią się naziemne przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości "Domu Partii" (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.
Nowe centrum Warszawy
Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. To, jak czytamy: "Program przemiany centralnych ulic stolicy, by nabrały charakteru wygodnej, przyjaznej i zrównoważonej przestrzeni miejskiej". W ubiegłym roku w ramach przebudowany został centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka, a w ciągu najbliższego pół roku zmiany przejdzie rondo Dmowskiego.
Ratusz przypomina, że obecnie trwają też prace na placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej oraz budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury. Rozstrzygnięto już konkurs na przebudowę okolic ulicy Chmielnej i ogłoszono kolejny - na zmiany w rejonie ulic Złotej i Zgoda. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego).
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl