164 miliony na przebudowę przejść dla pieszych

Progi zwalniające na Woronicza
"Naszym flagowym projektem jest doświetlanie przejść dla pieszych"
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Warszawa chce zwiększenia funduszu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, mają go zasilić 164 miliony złotych. Pieniądze pójdą na budowę nowych rond, sygnalizacji świetlnych czy elementów uspokajających ruch. Celem jest dokończenie programu przebudowy przejść dla pieszych ocenionych najniżej w audycie bezpieczeństwa.

- Dotychczasowy fundusz na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie zasilony dodatkową kwotą 164 milionów złotych. Dodatkowe środki zostaną rozłożone na cztery lata – powiedział w poniedziałek wiceprezydent Warszawy Tomasz Mencina.

Wniosek w tej sprawie będą jeszcze rozpatrywać radni na najbliższej sesji Rady Warszawy. Rokrocznie z budżetu na poprawę bezpieczeństwa stolica przeznacza 30 milionów złotych.

Gdy radni zaakceptują zwiększenie budżetu, środki przeznaczone na zwiększenie bezpieczeństwa osiągną sumę 284 milionów złotych. Za te pieniądze powstają nowe ronda, sygnalizacje, azyle, elementy uspokojenia ruchu czy oświetlenie.

"Jesteśmy na półmetku"

- Działania te są bezprecedensowo metodyczne i zaplanowane, co jest możliwe w dużej mierze dzięki audytowi bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Wyjątkowe są też ich efekty. Liczba ofiar wypadków drogowych jest zdecydowanie niższa od średniej krajowej oraz unijnej i co najważniejsze - wciąż spada - powiedział dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski.

Przeczytaj także: Mniej wypadków na pasach. Drogowcy pokazali statystyki >>>

Środki na poprawę bezpieczeństwa na warszawskich drogach posłużą do budowy nowych rond, sygnalizacji świetlnych i wprowadzenia elementów uspokojenia ruchu. Obejmą wszystkie przejścia dla pieszych, wskazane w audycie jako "priorytetowe", czyli ocenione najniżej przez audytorów.

- Ten cel chcemy osiągnąć do 2028 roku. Obecnie jesteśmy na półmetku, co oznacza, że do przebudowy pozostało 170 takich lokalizacji. Zmiany w każdej z nich będziemy opierać na rekomendacjach audytorów i dopasowywać do konkretnych miejsc - dodał Łukasz Puchalski.

Do dziś Zarząd Dróg Miejskich zrealizował 772 takie działania na 580 przejściach dla pieszych. Poza tym 2100 "zebr" otrzymało dodatkowe oświetlenie – to już niemal wszystkie, które tego wymagały.

Powstanie nowy pion

Dodatkowo od października w ZDM, który był odpowiedzialny za audyt przejść, zostanie wydzielony nowy pion ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na jego czele stanie Mikołaj Pieńkos z ZDM. W skład zadań nowego pionu wejdzie m.in. nadzór nad realizacją nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego i organizacją ruchu, kontynuacja projektu "Droga na szóstkę" (bezpieczeństwo pod szkołami) oraz badania i analizy.

Wiceprezydent Warszawy podkreślił, że miasto współpracuje też w sprawie bezpieczeństwa ze stołeczną policją. - W latach 2019-2024 ponad 30 milionów złotych trafiło z budżetu miasta, żeby wesprzeć stołeczną policję. W tym roku jest to ponad 8 milionów złotych - dodał.

Na Woronicza zainstalowali progi

Jednym z przejść ocenionych na zero we wspomnianym audycie, była zebra na ulicy Woronicza, gdzie w sierpniu doszło do tragicznego wypadku. Kierowca uderzył w pieszą, a po chwili wjechał w grupę osób na przystanku autobusowych. Dwie kobiety zmarły, trzy osoby były hospitalizowane, w tym 3,5-letnie dziecko. Kierujący usłyszał zarzut spowodowania katastrofy w ruchu lądowym i został aresztowany.

O tym, że przejście jest śmiertelnie niebezpieczne dla pieszych warszawscy urzędnicy wiedzieli od 2017 roku, wtedy zostało opisane w audycie.

Kilkanaście dni po tragedii, która rozegrała się na Woronicza, zainstalowano progi zwalniające.

Czytaj także: