Pod koniec ubiegłego roku zakończyły się prace nad wielowariantową koncepcją pasa dla autobusów pomiędzy Łomiankami a Warszawą. Ale jego wytyczanie w terenie prędko nie nastąpi. Jak podaje stołeczny ratusz, trwa analiza materiału i konieczne są kolejne porozumienia między samorządami.
Na krajowej "7", między Łomiankami a Warszawą, od lat występuje ten sam problem - kierowcy zmierzający do stolicy stoją w ogromnym korku razem z pasażerami miejskich autobusów. O planach wytyczenia buspasa przebiegającego przez granicę obu miast mówi się od lat.
Jesienią 2019 roku, ówczesna burmistrz Łomianek Małgorzata Żebrowska-Piotrak spotkała się z prezydentem Warszawy Rafałem Trzaskowskim w tej sprawie. Efektem spotkania była zapowiedź powołania zespołu do spraw oceny kosztów i wykonalności inwestycji oraz koordynacji działań. Z jego działalności niewiele jednak wynikło. W związku z trudną sytuacją budżetową prace zostały wstrzymane.
W 2021 roku pojawił się konkret. Radni Warszawy przyjęli uchwałę dotyczącą współdziałania przy przygotowaniu koncepcji buspasa. "Na pokrycie kosztów wykonania wielowariantowej koncepcji Gmina Łomianki i m.st. Warszawa łącznie przewidziały kwotę 100 000 zł brutto, do której ograniczona zostanie wartość zamówienia. Wysokość nakładów finansowych jakie m.st. Warszawa poniesie na realizację wielowariantowej koncepcji nie przekroczy kwoty 50 000 zł" - pisano wówczas w uchwale.
Koniec prac nad koncepcją
Porozumienie w sprawie przygotowania wielowariantowej koncepcji utworzenia buspasa "w granicach Gminy Łomianki – od ul. Brukowej do granicy z m.st. Warszawą oraz w m.st. Warszawie w pasie drogowym ulicy Pułkowej do ul. Heroldów/Muzealnej" oba samorządy zawarły w 2023 roku. Pod koniec ubiegłego roku prace nad koncepcją zostały zakończone.
"Uzyskany materiał jest analizowany i nie zapadła jeszcze decyzja co do kontynuowania prac nad utworzeniem buspasa. Analizowana jest możliwość przebadania na etapie projektowym wariantu pośredniego, postulowanego przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym, pomiędzy badanymi w wariantowej koncepcji: utworzeniem buspasa na istniejącym przekroju i dobudową jednego pasa w kierunku Warszawy" - poinformował wydział prasowy stołecznego ratusza.
Konieczne są kolejne porozumienia
Jak wskazał dalej ratusz, do dalszej analizy skierowana zostanie propozycja kontynuowania prac projektowych dla trzech wariantów, z których optymalny "zostanie wskazany do pozyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach".
"Formalnie dalsza realizacja prac wymaga zawarcia kolejnych porozumień z Gminą Łomianki, odrębnie dla prac projektowych z opcjonalnym pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a następnie dla prac budowlanych" - zastrzegł ratusz.
Stołeczni urzędnicy podkreślają, że nie ma jeszcze ustaleń co do poziomu finansowania dalszych działań. "Zlecającym wariantową koncepcję zgodnie z ustaleniem porozumienia była Gmina Łomianki" - podsumował stołeczny ratusz.
Autorka/Autor: dg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl