ZTM planuje buspasy pod prąd

Buspasy pod prąd w centrum?
Buspasy pod prąd w centrum?
Źródło: tvnwarszawa.pl
Zarząd Transportu Miejskiego planuje wymalować buspasy pod prąd. Miałyby powstać w ścisłym centrum najwcześniej po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra.

- Jest plan, żeby w ścisłym centrum miasta wprowadzić buspasy pod prąd, czyli autobusy jeździłyby wydzielonym pasem w przeciwnym kierunku niż obowiązuje ruch - zapowiada Leszek Ruta, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Ten pomysł jest w sferze planowania - zastrzega.

Ale ogólny zarys ZTM już nakreśla. Zmiana ma dotyczyć mniejszych ulic w ścisłym centrum. - Chodzi o wykorzystanie np. ul. Jasnej, czy Mazowieckiej, które są jednokierunkowe. W taką można byłoby zmienić na przykład też ulicę Czackiego - mówi Ruta. - Dzięki temu można by usprawnić kursowanie autobusów, tak jak jest to chociażby w Brukseli - dodaje.

Wtedy jednym pasem jeździłyby samochody, a drugim - w przeciwnym kierunku autobusy. Dlaczego w przeciwnym? – W takim wypadku nie ma problemu z zajeżdżaniem drogi autobusom, czy innym pojazdom uprawnionym do korzystania z buspasa przez samochody. Jak ktoś się spodziewa autobusu z przeciwka, to nie wjedzie na buspas - tłumaczy Ruta.

Mniej na Krakowskim

Plany mogłyby wejść w życie jednak po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra, czyli najwcześniej za mniej więcej dwa lata. Wtedy podziemna kolejka przejmie część pasażerów, a na jednokierunkowe ulice przeniósłby się ruch autobusów z głównych arterii, na przykład Krakowskiego Przedmieścia. Mniej autobusów będzie też na ulicy Świętokrzyskiej.

- Można sobie wyobrazić sytuację, że po otwarciu stacji metra przy Nowym Świecie, przed Uniwersytet Warszawski przechodziłoby się pieszo, co jednak nie oznacza likwidacji przystanku autobusowego przy UW. Ruch autobusów na Krakowskim Przedmieściu zostałby ograniczony na rzecz mniejszych uliczek, ale nie całkowicie zlikwidowany - przekonuje dyrektor ZTM. - Zmieni się też charakter ulicy Świętokrzyskiej, która ma być przebudowana. Pojedzie nią mniej autobusów, bo wzdłuż będzie funkcjonowała II linia metra - dodaje.

Urzędnicy podkreślają, że pomysł jest w sferze planowania, wymagać będzie jeszcze uzgodnień dotyczących organizacji ruchu. – Funkcjonowanie takiego kontrpasa dla autobusów wymaga też odpowiedniego ustawienia sygnalizacji świetlnej i organizacji ruchu – zaznacza Ruta. – Chodzi też o to, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i innym uczestnikom ruchu – dodaje.

ran/par

Czytaj także: