Postępowanie przeprowadzono na wniosek Towarzystwa Miłośników Falenicy. Rzecznik mazowieckiego konserwatora zabytków Andrzej Mizera napisał, że obiekt ten związany jest z historią Falenicy i jej rozwojem.
"Rampa posiada ważne w skali regionu wartości historyczne i naukowe. Stanowi relikt infrastruktury kolejowej z okresu budowy stacji Kolei Nadwiślańskiej w ówczesnych Willach Falenickich. Zachowała autentyzm substancji i formy z początku XX wieku" - poinformował we wtorek rzecznik konserwatora.
Obiekt związany jest z historią Falenicy i jej rozwojem. Wpłynęła na to m.in. inwestycja kolejowa – trasa Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej, łącząca Mławę (na ówczesnej granicy prusko-rosyjskiej) z Kowlem na Wołyniu – oddana do użytku w 1877 roku. W roku 1897 rozpoczęto eksploatację III odcinka Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej łączącego stacje Otwock – Pilawa, potem Wawer i Celestynów. Na trasie kolei rozwinęły się miejscowości letniskowe, m.in. tzw. Wille Falenickie, powstałe w 1895 roku w wyniku parcelacji folwarku Falenica. Około 1897 roku utworzony został w tej miejscowości przystanek Kolei Nadwiślańskiej, który został wzniesiony po zachodniej stronie torów.
Rampa była świadkiem tragicznych wydarzeń
Zabytek w czasie II wojny światowej był też świadkiem tragicznych zdarzeń związanych z deportacją około 8 tysięcy Żydów do obozu zagłady w Treblince. Tragedia wydarzyła się 20 sierpnia 1942 roku i dotyczyła 6,5 tysiąca ludności żydowskiej z getta w Falenicy i około tysiąca przegnanych w "marszu śmierci" z getta w Rembertowie oraz kilkuset przypędzonych z Otwocka, gdzie dzień wcześniej nastąpiła likwidacja getta.
"Rampa kolejowa posiada wartości historyczne i naukowe. Jest materialnym świadectwem historii zagłady polskich Żydów. Objęcie jej ochroną konserwatorską leży w interesie społecznym" - przekazał Mizera.
"Zostanie przeniesiona na wschodnią stronę"
Zapytaliśmy kolejarzy, czy wpis do rejestru nie storpeduje dalszej modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Lublina. Na odcinku Wawer - Otwock planowana jest budowa trzeciego toru, który jest w kolizji z rampą.
- W uzgodnieniu z konserwatorem zabytków, rampa zostanie przeniesiona na wschodnią stronę stacji Warszawa Falenica. Takie rozwiązanie pozwoli na zachowanie historycznych wartości, a jednocześnie na rozbudowę układu torowego między Wawrem a Otwockiem. Inwestycja zaplanowana jest na lata 2025-2027 - poinformowała nas Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK.
Autorka/Autor: mg
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków/Facebook