Kładka przez Wisłę dla pieszych i rowerzystów. Miasto szuka wykonawcy wyjątkowej przeprawy

Wizualizacja mostu pieszo-rowerowego
"Zbudujemy jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych świata"
Źródło: TVN24
W poniedziałek Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na budowę mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. Chętni na budowę przeprawy mogą zgłaszać się do 15 czerwca. Drogowcy informują, że kładka ma być gotowa najpóźniej wiosną 2024 roku.

W marcu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapowiedział budowę jednego "z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych świata". Przeprawa ma połączyć bulwary po lewej stronie Wisły z Pragą. Trzaskowski przekazał, że projekt kładki jest gotowy, a pozwolenia na budowę są prawomocne. W poniedziałek Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że rozpisano przetarg, w którym miasto chce wyłonić wykonawcę kładki.

"Chętni, którzy chcą podjąć się tego zadania, swoje oferty mogą nadsyłać do 15 czerwca" – informują drogowcy. Jednocześnie zastrzegają, że wcześniej w miejscu budowy mostu odbędzie się wizja lokalna. "To ważny element procedury, bo ofertę będą mogły złożyć tylko firmy, które wezmą w niej udział" – podkreśla w komunikacie ZDM.

Kładka nad Wisłą

Przeprawa powstanie na wysokości ulicy Karowej na lewym brzegu i ulicy Okrzei na prawym. Nowy most będzie miał pół kilometra długości. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna – w najwęższym punkcie ma 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 metra. Jak opisują drogowcy, most będzie jednopoziomową przeprawą położoną na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerzy i rozdzieli na dwie rampy przerzucone nad promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy nimi zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wbudowane w taras bulwaru.

"Zamiast kortenu, czyli stali trudnordzewiejącej, most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten lepiej zniesie dużą wilgotność nad rzeką" – przekazał ZDM.

Projekt architektoniczny został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygniętym we wrześniu 2018 roku. Zgłoszono 40 prac, z czego sześć z zagranicy. Pierwszą nagrodę w wysokości 100 tysięcy złotych oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki otrzymała spółka Schuessler-Plan Inżynierzy.

Kilka dni po ogłoszeniu planów budowy kładki, stołeczni radni podjęli decyzję o przesunięciu 187 milionów złotych na ten cel.

Czytaj także: