Władze WKD ogłosiły właśnie wyniki konkursu na nowe przystanki.
Wpłynęło łącznie 17 prac – twórcy musieli zaproponować rozwiązania, które da się wprowadzić praktycznie na całej linii. Trzeba było uwzględnić między innymi specyfikę wyspowej stacji przy Al. Jerozolimskich, czy tej w Podkowie Leśnej, chronionej przez konserwatora zabytków.
Wzdłuż czarnej linii
Sąd konkursowy wskazał zwycięzców, dokładnie III pierwsze miejsca i wyróżnienie. "Podczas dyskusji nad propozycjami Sąd Konkursowy uznał, iż należy premiować te rozwiązania, które kompleksowo i w optymalny sposób połączą wymogi funkcjonalne i plastyczne, tak aby nadać oprawie stacji linii WKD elegancki, współczesny i rozpoznawalny charakter" – czytamy w uzasadnieniu.
I miejsce zajął zespół w składzie: Konrad Basan, Paweł Dadok, Maria Roj. Na każdym przystanku wyznaczyli czarną linię, na którą naniesiono elementy stacji: tablice informacyjne czy ławki.
Sąd konkursowy złożony m.in. z architektów docenił, że odsunięto od torów elementy zagospodarowania, a także dobra kompozycję informacji wizualnej. Podkreślił też prostą i elegancką formę zaproponowanych rozwiązań.
Uwagi dla zwycięzców
Jury miało też uwagi. Zaleciło doprojektowanie dodatkowych elementów, które chroniłyby przed wiatrem. Szczegółową uwagę zwycięzcy będą musieli także poświęcić sposobowi podparcia dachu wiaty i odprowadzania z niego wody opadowej. "Sąd Konkursowy zaleca również rozwinięcie proponowanego systemu informacji wizualnej o schematy drogowskazy itd., oraz ponowne przeanalizowanie zastosowanej kolorystyki" – czytamy w uzasadnieniu.
Zwycięzcy będą musieli wziąć te zalecenia pod uwagę przy dalszych pracach. A do tego już w piątek 22 kwietnia przy ul. Andrzeja 1 w Pruszkowie odbędzie się dyskusja pokonkursowa. Początek o godz. 16.
- Swoje uwagi podczas tego spotkania będą mogli zgłaszać pasażerowie i twórcy pozostałych koncepcji, które zgłoszono do konkursu – tłumaczy Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD. – W miarę możliwości zwycięzcy będą brali je pod uwagę podczas przygotowywania ostatecznego projektu – dodaje.Ten ma powstać do końca 2016 roku.
Pięć lat prac
WKD planuje zmiany na przystankach w latach 2017-21. Rocznie mają obejmować 5-6 stacji. - To będzie też zależało od dostępnych środków finansowych. Poza tym nie chcielibyśmy rozkopać wszystkich przystanków w jednym roku, bo byłoby to duże utrudnienie dla pasażerów – wyjaśnia Kulesza.Według wstępnych szacunków koszt prac to od 6 do 9 mln zł. Gdy będzie gotowy ostateczny projekt, kwota zostanie doprecyzowana.
ZOBACZ WYRÓŻNIONE W KONKURSIE PRACE:
Wyróżnione prace
CZYTAJ TEŻ O KONTROWERSJACH WOKÓŁ WYCINKI DRZEW PRZY LINII WKD:
"Wycinka zabije nasze miejscowości"
ran/sk
Źródło zdjęcia głównego: Konrad Basan, Paweł Dadok, Maria Roj