"To największy w historii warszawskiego metra przetarg na zakup taboru" - podkreślają pracownicy spółki. Metro Warszawskie planuje zakup 37 sześciowagonowych pociągów na pierwszą i drugą linię metra.
Oferty w przetargu zgłosiło pięciu producentów: Stadler Polska, Construcciones Y Auxiliar De Ferrocarriles, Alstom Konstal, konsorcjum firm: Skoda Transportatiom a.s. (Lider), Skoda Vagonka a.s. (członek), a także konsorcjum firm: Siemens Sp. z o.o. Siemens Aktiengesellschaft Osterreich, Newag S.A.
Kryterium, które zdecyduje o wyborze najkorzystniejszej oferty, będzie przede wszystkim cena (50 proc. ). Ale oceniane będą także zużycie energii elektrycznej (24 proc.), system utrzymania pojazdu (22 proc.) i ekologia (4 proc.).
Inwestycja za 1,7 miliarda
Na zakupy dla metra miasto zamierza przeznaczyć blisko 1,7 miliarda złotych. Częściowo są to własne środki spółki Metro Warszawskie. Inwestycja dofinansowana jest też jednak przez dwa projekty unijne: "Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru - etap II" oraz "Budowa II linii metra wraz zakupem taboru - etap III".Pierwsza transza nowych pociągów powinna przyjechać w stolicy w ciągu 20 miesięcy od daty podpisania umowy. Kolejne dostawy mają pojawiać się stopniowo - w ciągu 53 miesięcy. Nowe pociągi, podobnie jak najnowsze z jeżdżących teraz po warszawskich torach pojazdy inspiro Siemensa, będą jednoprzestrzenne, co oznacza, że z jednego końca na drugi można przejść bez wychodzenia na peron. "W celu ułatwienia wjazdu do wagonu zaplanowano też wysuwane rampy, niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu i pociągiem" - zaznaczają urzędnicy.
Nowe pociągi w SKM
Duże zakupy planuje też Szybka Kolej Miejska. Jak poinformowała wiceprezydent miasta Renata Kaznowska, we wtorek ogłoszono przetarg na zakup 13 pociągów, wraz z 15-letnim okresem utrzymania i pakietem szkoleń.
"SKM chce kupić osiem składów pięcioczłonowych i pięć czteroczłonowych, zastrzega sobie też możliwość zamówienia dodatkowo następnych ośmiu pociągów (siedem dłuższych i jeden krótszy)" - doprecyzowała w mediach społecznościowych Kaznowska. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 30 listopada. Pierwsze nowe pociągi mają przyjechać do Warszawy po 18 miesiącach od dnia zawarcia umowy.
CZYTAJ TAKŻE: Będzie wymiana kół. Jest porozumienie metra z Siemensem:
Inspiro
Inspiro
kw
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl