Mieszkańcy, którzy walczą o przedłużenie II linii metra na Białołękę, otrzymali właśnie dodatkowe wsparcie. Ich starania poparli radni dzielnicy.
"Jednogłośne stanowisko w sprawie poparcia działań mieszkańców dotyczących wybudowania na terenie wschodniej części dzielnicy, zwanej Zieloną Białołęką, stacji metra "Grodzisk" podjęli radni Białołęki" – poinformowali przedstawiciele dzielnicy na popularnym portalu społecznościowym. I dodali, że na wtorkowej sesji rady dzielnicy pojawił się również inicjator akcji zbierania podpisów pod tym wnioskiem – Kamil Hajduk. Z jego relacji wynika, że pomysł poparło już ok. 10 tys. osób.
Walka o stację Grodzisk
O co dokładnie walczą? Chodzi o ostatnią stację w ramach rozbudowy II linii metra na wschód, do 2022 roku. Według planów miasta, ma się ona znaleźć na Bródnie, przy ul. Rembielińskiej. Radni i mieszkańcy Białołęki chcą, by została przeniesiona na Grodzisk, w pobliżu Trasy Toruńskiej. Dlaczego mieszkańcy chcą przeniesienia stacji z Bródna na Grodzisk? "Budowa stacji u zbiegu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej uniemożliwi stworzenie dużego węzła przesiadkowego i zbudowanie parkingu P+R. Wąskie uliczki Bródna staną się całkowicie niedrożne. Mieszkańcy okolicznych gmin, chcący skorzystać z metra, nie zrezygnują z wjazdu do miasta. Stacja Grodzisk rozwiązałaby ten problem. Parking P+R pomieściłby co najmniej 1000 samochodów, co przyczyniłoby się do zmniejszenia korków na ulicy Radzymińskiej i Św. Wincentego" – czytamy w petycji.
Jak podkreślają mieszkańcy, przeniesienie stacji nie wpłynie istotnie na zwiększenie kosztów rozbudowy II linii metra. Nie powinni ucierpieć na tym także mieszkańcy Targówka, bo - jak przekonują - Bródno już teraz jest bardzo dobrze skomunikowane. Ma do dyspozycji autobusy, tramwaje i pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej.
Bez metra i tramwaju
Inaczej sytuacja wygląda na Białołęce. Aby dojechać stąd do zagłębia biurowego na Służewcu potrzeba około 1,5 godziny.
Autorzy pisma przypominają, że Białołęka to jedna z największych dzielnic Warszawy, o powierzchni ok. 73 km kw. (przy zaledwie 24 km kw. Targówka), a jej wschodnie tereny (tzw. Zielona Białołęka) to najintensywniej rozbudowująca się część miasta.
"Między 2002 a 2013 rokiem liczba mieszkańców Białołęki wzrosła o 43 tysiące osób. Według danych statystycznych GUS, do 2035 roku tereny Zielonej Białołęki, będzie zamieszkiwało 95 tys. osób. Obecnie jest to ponad 50 tys. osób, a liczba ta wskazuje na dynamiczny rozwój tej części Warszawy" – przytaczają dane ze studium wykonanego na zlecenie miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji. Decyzję o ewentualnym przeniesieniu stacji może podjąć ratusz. Trwa już jednak procedura wyboru wykonawcy projektu. Wydane jest też część decyzji administracyjnych, więc szanse na zmianę przebiegu są niewielkie.
Hanna Gronkiewicz-Waltz o nowych inwestycjach, w tym rozbudowie metra:
ran/sk
Źródło zdjęcia głównego: Archiwum TVN / Waldemar Roszak