Tabor Szybkich Kolei Miejskiej powiększy się o 21 nowoczesnych pociągów. Zwycięzcą przetargu na dostarczenie nowych składów została bydgoska Pesa. Zakup będzie możliwy dzięki ponad 202 milionom złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.
- Pociągi będą klimatyzowane i w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz wyposażone między innymi w nowoczesny system informacji pasażerskiej, ładowarki USB i defibrylatory AED, pozwalające ratować życie - mówi Krystyna Pękała, prezes SKM.
Nowe składy i symulator jazdy
W sumie spółka zakupi 15 elektrycznych pociągów pięcioczłonowych i 6 czteroczłonowych. Nowe składy będą obsługiwały istniejące połączenia w godzinach szczytu komunikacyjnego. Jak zapowiada spółka, w przyszłości mogą one zostać wykorzystane w ramach nowych połączeń, które zostaną uruchomione po zakończeniu prac remontowych i modernizacyjnych w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.
W październiku ubiegłego roku został ogłoszony przetarg na 13 nowych pociągów, z opcją zakupu ośmiu kolejnych, jeśli spółka uzyska dofinansowanie z UE. Jak czytamy w komunikacie SKM, zamówienie obejmowało również dostawę symulatora jazdy i przeszkolenie pracowników. Dostawca pociągów będzie też odpowiedzialny za obsługę i utrzymanie taboru przez 15 lat od momentu zawarcia umowy.
Zwycięzca przetargu
O rozstrzygnięciu przetargu, w piątek informował portal Rynek Kolejowy. Zdradził też kila szczegółów dotyczących specyfikacji zamawianych pociągów: będą jednoprzestrzenne, a na ich wyposażeniu będzie bogaty system informacji pasażerskiej, nowe biletomaty i system zliczania pasażerów. Nowe składy będą mogły osiągać duże prędkości. "Mimo, że pociągi będą kursowały głównie po aglomeracji warszawskiej, mają być przygotowane do jazdy z prędkością 160 km/h" - podaje portal. Dodatkowo, mniejsze pociągi będą w stanie przewieźć 670 osób, te większe 825.
Do rywalizacji o zamówienie przystąpiły dwie polskie firmy - Pesa i Newag. "Oferta Pesy okazała się minimalnie tańsza, lecz Newag zaproponował szybszy czas dostarczenia pierwszych pojazdów. To sprawiło, że punktacja (na podstawie kryteriów przetargowych – red.) była na zbliżonym poziomie. Ostatecznie jednak za najkorzystniejszą ofertę uznano tę od Pesy" - czytamy w artykule.
SKM przypomina, że w marcu ubiegłego roku, dzięki środkom z Funduszy Europejskich zmodernizowana została baza techniczno-postojowa na Szczęsliwicach. W ramach prac wyremontowano 400-metrową halę przeglądowo-naprawczą. Powstała też nowa myjnia dla pociągów i budynek socjalno-biurowy. "Koszt wykonanych robót zamknął się kwotą blisko 45 mln zł netto" - informuje spółka.
Zobacz też materiał o najdłuższych liniach tramwajowych w Warszawie:
Warszawskie TOP5 - najdłuższe linie tramwajowe
kk/pm
Źródło zdjęcia głównego: ZTM